Varetelling pågår

På oppfordring fra Strikkepanja (som jeg går på strikkekafe med), starter jeg 2009 ved å telle over alt garnet mitt. Og mens jeg først er i gang, har jeg fått det for meg at jeg burde lage en oversikt over alt også. For da burde det jo være enklere å få brukt endel av det?

Dette viser seg å være en nokså tidkrevende prosess. Greit nok med alle de hele nøstene jeg har. De var jo lette og telle over og regne i hode på hvor mange gram det var – med mindre jeg har gjemt noen unna har jeg 4250 gram garn i hele nøster.

Og så er det alle nøstene som jeg vet hva er. Da kan jeg skrive hvilken type det er, og hvor mye det er i hvilke farger. Og kanskje lagre det sammen i en pose.

Men så er det alt det andre. Jeg prøvde å føre opp endel i kategorien «ukjent ullgarn», men det viste seg å bli altfor mye, og veldig uoversiktlig. Så nå har jeg kommet fram til at det rette å gjøre må være å dele inn i ull, bomull, alpakka og (iiik) akryl. Og så har man underkategorier i hver av disse. Eller helst i ull og bomull. Akryl har jeg heldigvis ikke så mye av. Og alpakkaen jeg har er det lett å huske igjen hva er for noe.

Bomullen kan vel godt deles inn i tykkere og tynnere type. Og kanskje i mercerisert og ikke-mercerisert. Men jeg er usikker på om jeg i det hele tatt har forstått dette begrepet rett. Er det den mer glansfulle typen som er mercerisert? Og hva innebærer egentlig det?

Ullen deler jeg så klart inn etter tykkelse. Det blir vel babygarn, og så tykkere, sånn type Rubin fra Sparkjøp-tykkelse, og skikkelig tykt. Det slår meg i at jeg gjerne ville hatt bedre oversikt over de amerikanske uttrykkene som beskriver garntykkelse. Hva i all verden er DK, fingering, sport og worsted? Disse uttrykkene sier ikke meg noen ting.

Og så skjer jo det uungåelige, da. Mens man nøster opp floker og sorterer i hauger de forskjellige typene restegarn. Man ser for seg hva de forskjellige restene kunne egnet seg til. Så nå skal jeg legge opp til en ribbebukse til lillegutten. Jeg kunne ikke dy meg 🙂

Legg igjen en kommentar

