Marius for de minste

Dette prosjektet har jeg jobbet med en stund. Først kom ideen, fra Ugly Childrens Clothing. Deres bodyer er maskinstrikket, og jeg synes de mister litt selve strikkefølelsen da 🙂 Dessuten koster de oppimot femhundrelappen. Og deres design er basert på lusekofter. Jeg har ikke veldig sansen for lus egentlig.

Men mariusgensere, de digger jeg!

Siden jeg ikke kunne tenke meg å strikke hele saken rundt, og så kutte opp og sy i ermer, fant jeg ut at den nye modellen med rundstrikking er noe for meg. Det finnes så klart kun mønster til voksne.

Så tok det litt tid før jeg orket å forminske mønsteret. Det originale rutemønsteret har litt for mange omganger for en babybody. Og hvis jeg bare hadde tatt vekk hele mønsteromganger ville jo inntrykket ha blitt forandret. Dermed måtte rutepapiret og fargeblyantene frem.

Og kalkulatoren. For å regne ut hvor mye jeg skulle øke på hver ensfargete rad. Det arket jeg har alle notatene på er jammen gull verdt nå!

Siden jeg var usikker på hvor langt jeg ville komme med det opptegnede mønsteret, måtte jeg nesten begynne ovenfra. Dette er forresten ofte en god ting. Jeg syns størrelsen så greit ut i forhold til Benjamins voksebody. Så jeg beregnet lengden ut fra den også.

Og så fikk jeg den lille hjelperen min til å være med å finne ønsket armlengde.

Minimalt med sømmer å sy her, slik jeg liker det aller best!

Nå får vi bare håpe at Benjamins lille kompis liker den! Og at han er en litt mindre størrelse, sånn at han får brukt den en stund . Som vi ser på bildet hadde den ikke vært så veldig mye å vokse i for Benjamin. Men lille kompis er to måneder yngre. Det går seg vel til 🙂

Oppskrift: Utarbeidet ved hjelp av SandnesGarn Klassikere Tema 15 voksne
Størrelse: ca 3 mndr
Garn: Gjestal Babyull i marineblå, rød og hvit
Pinner: 2,5

Edit: Her finner du det ferdige mønsteret mitt: http://fragariabergin.com/?page_id=126

I altered the adult pattern for the Norwegian Marius sweater to fit a baby. It is a gift for a little buddy of Benjamins. I knit from the top down, and hardly had to sew anything afterwards. Just like I like it!

25 kommentarer om “Marius for de minste

  1. Utruleg flott body. Tenkjer det har vore litt arbeid å endre mønsteret, men det ser ut til at du har fått det veldig bra til. Søt baby òg 🙂

  2. Denne ble jo kjempefin!! Virkelig godt jobbet 🙂 Vil det være mulig å lage til en slags oppskrift av notatene dine?

  3. Så utrolig fin! Mariusmønsteret er jo veldig populært for tiden, men dette slår det meste av nye versjoner jeg har sett! 🙂 Heldige baby som får denne.

  4. Den ble sinnsykt kul!!!!
    Og ja, jeg har sett de lusebodyene og tenkt at det var en herlig idé, som jeg nok helst ville ha strikka selv, siden de er som du sier a) maskinstrikka og b) øhm…dyre!
    Benjamin har jo blitt kjempestor. (alt er relativt)
    Herlig body og herlig barn;)

  5. Knallstilig! Her sett på de samme selv, og tenkt tanken at tja. det burde man vel få til? Men det har blitt med tanken, gitt! Pass godt på notatene, det tar jo timesvis å regne frem og tilbake på økninger og maskeantall.

  6. Å, denne ble fantastisk!
    Skal du lage mønster til oss andre, eller må vi regne ut selv? 😉

    Det ligger en liten ting til deg i bloggen min.

  7. Dette er det mest geniale jeg har sett på lenge! Jeg elsker Marius gensere, og kunne gjerne betalt litt for å få tilgang til denne oppskriften!

  8. Wow!! Den var kjempestilig!! Så flink du er! Tilpassning av mønster og alt.. der har du hatt litt av en jobb.. Men du kan iallefall være veldig stolt av ressultatet!!

  9. Jeg kommer til å bearbeide og legge ut mønsteret i sommer, for da har jeg tid til å strikke modeller i flere størrelser og sjekke at alt blir rett.

  10. Hei!

    Så akkurat link til Benjamins voksebody på hobbyforum og den var veldig fin og kjekk! Håper du legger ut mønster på Mariusbody’en snart for den kunne jeg tenke meg å strikke! 🙂

  11. Ja, den er så absolutt på vei 🙂 Det er helst det med å strikke modeller i alle størrelsene som tar tid. Men jeg vil gjøre det for at det skal bli riktig 🙂

  12. Oj, oj, hvor genialt! skal du virkelig lage denne!!!
    Har akkurat begynt å famle litt med det selv, -men om er i farta så trenger en jo ikke finne opp hjulet på nytt liksom;)
    Trur jeg må legge meg som «følger» eller noe her…

  13. Hei=)
    jeg lurte på om du hadde noe oppskrift til denne bodyen??
    har veldig lyst på en slik til lille prinsen,men finner ikke noen oppskrifter noen steder! =(

    1. Dette mønsteret har jeg arbeidet med i det siste, og jeg mangler nå bare å strikke litt mer på en modell og får tatt noen bilder, så er det klart i den minste størrelsen 🙂

Legg igjen en kommentar

