Og nå: litt søm!

Jeg har fått åpnet øynene for symaskinen igjen i det siste. Kanskje litt for å rettferdiggjøre de tusenlappene jeg brukte på ny overlockmaskin. Kanskje fordi det var på tide å ta opp igjen favoritthobbyen min nå. Strikkingen har jo nesten tatt helt over!

Her er altså vidunderet, en Bernina 800DL. Og for de uinvidde: en overlockmaskin er en spesiell symaskin som syr elastiske sømmer med 3 eller 4 tråder, samtidig som den kutter vekk sømmonnet. Se inni en vanlig t-skjorte, så ser du hvordan overlocksømmer ser ut.

I finally got my overlock! A Bernina 800DL

Jeg har sydd en hel del i det siste også, men for det meste har det blitt små poser til oppbevaring av garn, B`s fravokste tøy, og annet smått. Slikt er ikke interessant nok til å ta bilder av.

Men en kveld fikk jeg ånden over meg, og dro frem endel stoff for å se hva jeg ville bruke sammen.

Brainstorm with fabric:

Og endelig fikk jeg sydd meg en meitai! Jeg har planlagt det lenge, men har ikke kommet i gang. Aller helst kunne jeg tenke meg å lage meitaier for salg, men da må jeg jo lage et par til meg selv først, slik at jeg får testet ut hvordan de bør være.

Denne første ble ganske grunnleggende, men fin nok:


Det blå stoffet er kraftig bomull fra IKEA, og det blomstrete er fra Åhlens. Jeg har hatt det lenge nå, men har ikke funnet noe å bruke det til, siden det er så skrikende. Men jeg syns det gjorde seg her!

Ellers har jeg funnet ut endel ting som blir annerledes på den neste. Jeg synes denne blir litt brei for en så liten tass. Det blir en liten brett under kneet hans. Og så har jeg lyst til å ha sjalstropper, fordi disse legger seg litt vondt på skulderen min. Og så må jeg ha sovehette! Så vet jeg det til neste gang.

I made my first meitai! The blue fabric is sturdy cotton from IKEA, and the floral is from Åhlens. I have made some notes on what to to differently on my next meitai: The panel should be a bit narrower, at least for such a small boy. It makes a little crease under his knee. And I will make different straps the next time. And a hood to pull over when he falls asleep.

I hope to make some to sell when I find out how I like them.


4 kommentarer om “Og nå: litt søm!

  1. Den blåe mt’en var kjemmpe fin. Så herlige farger da!! Du får si i fra hvist du trenger testpersoner til utviklingen av mt’er for salg. 😉
    Hilsne Siloje eller snilje81 fra tett inntil.

Legg igjen en kommentar

