Leketeppe

Jeg har prøvd meg på litt quilting, noe som viste seg å være vanskeligere enn jeg hadde tenkt meg. Men resultatet ble nå greit nok uansett. Ettåringen som fikk det i gave, ble uansett fornøyd 🙂

I tried some quilting, which was a bit harder than I imagined. But the one year old I made it for, seemed happy with it 🙂

Det jeg har laget er altså et leketeppe med forskjellige «aktiviteter»:

What I made is a playtime quilt with sort of «interactive» bits:

Hjertet kan kneppes av.

The stuffed heart can be buttoned off.

Bamsen, som er laget av en ihjeltovet lammeullsgenser, bor oppi en strømpe.

The woolen bear lives in a stocking.

Fuglen festes med borrelås på en av bladene på kroklisse-grenen.

The bird has a velcro dot on the back, and can be fastened to one of the leaves on the rickrack branch.

Babushka-dukkene bor inni hverandre, slik babushkaer gjerne gjør. Den minste er en flat figur, den i midten er hul, og kan derfor leke hånddukke om den vil. Den største er sydd fast på teppet med åpning nederst.

The babushkas live inside one another as Babushkas usually do. The smallest one is just a simple doll. The middle one can be used as a hand puppet, and the biggest is sewn as a pocket on the quilt.

Alle motivene er tatt fra boken «Tildas julehus» og forandret for å passe til mitt formål.
The shapes are taken from the book «Tildas julehus» and modified to fit my project.

Alt i alt er jeg temmelig fornøyd, og det er egentlig bare selve quiltedelen, altså der man syr forstykket sammen med vatten og baksiden, jeg ikke fikk helt til. Dette er heldigvis ikke synlig på bildene 🙂

The only thing that was a real problem was the quilting part, i.e. sewing together the pieced front and the other layers. Hopefully I learnt some stuff that will help me on my next project.


Materialer:

  • Bomullslerret i rosa, blå, grønn og lilla, hjertemønstret bomull og retroblomstret stoff fra Stoff og stil
  • Bølgemønstret bomull i lilla/grønn/gul, blomstret bomull på midterste babushka og kroklisse fra Panduro i Bergen
  • Lys gul bomull med prikker fra quiltebutikk i Strandkaien i Bergen
  • Stjernemønstret møbelstoff på største babushka fra Åhlens
  • Stripet oransj/grønn/rosa bomull (i muffins og minste babushka) fra Amy Butler
12 kommentarer om “Leketeppe

  1. Det var et kjempefint teppe! Jeg liker vanligvis ikke quilter, men et slikt kunne jeg tenke meg å sy selv.

  2. Kjempe flott teppe du har laget….Marius bodyen var også lekker:)

    Denne bloggen er et nytt bekjentskap for meg…flott blogg…Stikker innom flere ganger jeg:)

    1. Hehe, burde brukt lang tid ja, men hadde dårlig tid. Så den ble for det meste laget over to dager (les: netter), og så gitt bort dagen etter. Blir litt sånn her hos meg 🙂

  3. Hello, your creations are really beautiful – I love the quilt with Russian dolls, in particular. Thank for for checking out my blog – I’m new here and it’s cool to have others from the blogging community see what I’m doing. Sorry I couldn’t write in Norwegian 😦

    Amy

Legg igjen en kommentar

