Ett eneste nøste Lanett

Min mor og jeg er ikke alltid så veldig like. Men det er altså hun, i kombinasjon med mormor og dagmammaen min som lærte meg å strikke da jeg var liten.

Hun synes i likhet med meg at Benjamins ankomst var en gyllen sjanse til å få strikket litt. Jeg viste henne «Strikk til Nøstebarn»-boken min, som jeg synes er uunnværlig, og tenkte at hun sikkert ville finne noe spennende der. «Her var det jo ikke noe spennende», var hennes svar.

Så vi tok oss en tur på Garnkroa på jakt etter babymønstre. Og i ett av SandnesGarn sine hefter ble vi enige om en heldress som så grei ut. Men hun ville da ikke ha det dyre garnet som hørte til. På grunn av det blasse fargeutvalget, sa jeg meg enig (skulle garnet være dyrt, så ville jeg i alle fall ha en fin petrolblå).

Så da ble det til at jeg sa jeg skulle strikke en liten lue med enkelt flettemønster i grått. Og min mor betalte for et hefte med oppskrifter og ett grått nøste (Dette var før min garnrestriksjonstid, og jeg så ingen problemer med å tilføre lageret mitt et nøste uten planer for).

Så passet det likevel greit å strikke grått smetteskjerf til lillegutten. Og da var det greit å ha rillestrikkede Nøstebarnvotter til. Og når jeg først hadde disse, måtte jeg jo ha lue til. Den forrige djevelluen var super, men litt for liten. Så det ble en ny slik.

Oppskrift: Djevellue fra Gros blogg
Størrelse: 2 år, men den er akkurat passe til B, 7 måneder
Garn: SandnesGarn Lanett og ukjent hjemmefarget ull
Pinner: 2,5 og 3

Jeg har også brukt noe hjemmefarget garn i luen, 3 riller i hver farge. Åsane Folkehøgskoles strikkekafe inviterte til kurs i garnfarging i vinter, og det viste seg å være kjempegøy! Så nå har jeg kjøpt inn Kool-Aid (drikkepulver) og Wilton-farge (for kakehobby). Jeg fant noe hvitt ukjent garn og farget med Berry blue og Grape Kool-Aid.

Dette er det resterende garnet:

Her er det vel tydelig at nøstemaskinen har fått (-hihi-) svingt seg. Tror jammen jeg har nok til sokker til settet også!

A while back I bought a ball of SandnesGarn Lanett in gray. I made Benjamin a scarf, mittens and a hat, and still have quite a bit left.

I wanted a stripy hat, so I combined it with some yarn that I dyed with Kool-Aid. I learnt how to dye yarn a couple of months ago, and it`s really fun! I mixed some Berry Blue and Grape to make blue and purple neuances.

I guess I`ll have to make booties for the set now!

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s