Lille herr Bergins råd for etterbehandling av strikkede plagg

Strikkede plagg i sterke farger kan med fordel vaskes før en tar dem i bruk. Spesielt om plagget skal brukes av en særs siklete liten kar.

Selv om dette byr på en tålmodighetsprøve kun de hardeste strikkere kan tåle.

Jepp, her har altså det turkisblå Frøyagarnet fra Viking farget av på en hvit ullbody. Og dette er etter oksegalle-gnukking og vask.

(Jeg har justert litt på fargene i bildet for at det skal være enklere å se. Det er svært tydelig i virkeligheten.)

Heldigvis er dette bare en billig sak fra Spar Kjøp. Kanskje nok en ting å dyppe i Kool-Aid?

Who guessed you should actually wash knitted things before wearing them? Aspecially if you are a very drooly little man. Who has that kind of time?

The blue edgings on his new pants bled all over this white woolen bodysuit. Luckily, it’s a cheap one.  Maybe a hint that I should take out my little Kool-Aid baggies and have some fun?

(I adjusted the colors in the photo to make it more visible)

7 kommentarer om “Lille herr Bergins råd for etterbehandling av strikkede plagg

  1. Hehe. Det er dessverre ikke sånn at overskuddsfarge går bort etter bare én vask heller. Hrmpf.

    Fin bleie forresten. Sånn har Hespetre Jr. også.

    1. Usikker på om det går vekk noensinne. Så at den egentlig var litt liten også, så ingen krise da.

      Skal si du har ørneblikk! Men ja, modellen ble ikledd en lekker Happy Heiny’s med apemønster for anledningen 🙂

  2. Jeg har hengt meg litt opp i begrepet oksegalle-gnukking. Si meg, er dette så latterfremkallende som jeg har fått for meg at det er? 😉

    1. Jeg slo opp ordet i Google, og fikk resultatet:

      «Mente du: «oksegalle-gnikking» «, som for øvrig heller ikke hadde noen treff. Kan jeg ha oppfunnet et nytt uttrykk…? 🙂

  3. Kool-Aid?Hva er det? Et det en billig og god måte å farge ullkær på? Syns nemlig at fargen til f. eks nøstebarn var i dyreste laget…

    1. Kool-Aid er et saft-pulver fra USA som brukes mye til farging av ull, da helst garn. Men det fungerer fint på ulltøy også ja 🙂 Sterke, syrete farger.

      Er nok egentlig rimelig nok, men vi må jo bestille fra utlandet (www.koolaiduk.com), og betale toll om det blir over 200.

      Men det er jo uansett veldig greit å kunne farge på kjøkkenet i vanlige boller og gryter, uten tanke for farlige kjemikalier. Jeg har også brukt kakefarge fra Wilton, som de har på hobbybutikker 🙂

Legg igjen en kommentar

