Fragaria Bergin – mange års drøm underveis

Jeg har sydd ting på bestilling helt siden jeg gikk på ungdomskolen. Og helt fra begynnelsen har jeg ønsket å ta det hele et skritt videre. Men så har det liksom aldri blitt noe mer med meg. Alltid har noe annet stått i veien, slik at jeg ikke har kommet noe videre.

Men nå har jeg endelig kommet i gang med det jeg har hatt lyst til så lenge – uten at jeg helt ennå forteller hva jeg driver med 🙂

Det jeg hadde lyst til i denne omgang, var å presentere litt av det jeg har gjort opp gjennom årene.

Jeg begynte å sy ballkjoler på bestilling på ungdomskolen, og dette ble etterhvert det jeg likte aller best. Dessuten var dette noe det var greit å få jobber innen, siden jeg ikke tok særlig mye for å sy dem (Synes jeg husker det var materialkostnadet+200 kr!). Dermed fikk jeg mye trening på kjoler i løpet av skoletiden, selv om jeg kun har gått almenn.

Dette bildet fra russeballet mitt, demonstrerer godt hvordan jeg arbeidet i skoleårene .

Dette er fra vorspielet jeg og venninnene mine hadde. Først er det meg, i svart/rosa kjole jeg har sydd, Den svarte/røde har jeg fikset litt på, den brune (litt gjemt), mintfargede og hvit/blå har jeg laget. De to neste i lysgrønn og vinrød er kjøpte, og den siste hvite og mintgrønne har jeg laget.

Og dette var ikke alle kjolene jeg laget dette året, kun de som tilfeldigvis var på dette vorspielet! Det var altså svært travle tider for meg.

Året etterpå kom jeg på folkehøgskole i Bergen. Da satte jeg tempoet drastisk ned. Der gikk dagene til strikking og kortspilling, og i forhold til slik jeg hadde hatt det årene før, ble det veldig mye mindre produktivt, og i grunn en liten skuffelse, siden jeg hadde valgt en kreativ linje. Men jeg lærte endel nytt der, og de kjolene jeg fikk sydd det året, er jeg i det minste superfornøyd med.

Hun som eier den grønne kjolen her, var borte da vi fikk tatt bilder, så jeg måtte ta den på i stedet.

Etter dette har årene gått fort. Planer har kommet og gått. Prioriteringene har forandret seg for raskt til å få gjort noe skikkelig. Og da Ravelry kom inn i bildet for min del (helt i begynnelsen av 2008), forsvant jeg inn i strikkeverdenen for en lang periode. Symaskinen som aldri hadde vært satt bort fra jeg var 14 til jeg var 22, støvet nå ned.

Men så fant jeg veien tilbake. Det var noe med alle disse tingene jeg hadde begynt på, som jeg hadde dårlig samvittighet for. Alle ideene og drømmene jeg hadde skjøvet foran meg i årevis. Med barselspermisjon fikk jeg litt mer fritid. Og så oppdaget jeg et marked der jeg kunne delta! Produktene var klare i hodet mitt, og nå satte jeg meg ned og gjorde dem klare. Og en etter en dukket de opp. For første gang en lang rekke ting jeg var stolt av, og som jeg gledet meg til å vise fram.

Ikke det at markedet var noen supersuksess.

Bergen viste seg fra sin aller mest regntunge side. Jeg var heldig som var under tak 🙂 Faktisk endte det med at kun en av produktene ikke ble med meg hjem igjen (den oransje kjolen med blå detaljer). Og så fikk jeg noen bestillinger, og masse reklame.

Men det aller viktigste var at dette satte meg i gang igjen! I tillegg til at jeg nå har endel produkter klare, er jeg kommet inni det å få laget ting igjen, og mye mer strukturert enn jeg noen gang før har vært.

Så nå blir det endel nytt framover. Følg med!

3 kommentarer om “Fragaria Bergin – mange års drøm underveis

  1. Hei!

    For en kreativitet. Gikk selv på yrkesskolen for mange år siden, og det ble noen ballkjoler på meg også 😉
    Stå på, artig når du får så god respons.

    mvh solfrid¤

  2. kjekt innlegg;) supert at du fikk god reklame da! Alle buksene og kjolene va jo fantastiske, såg på den orange kjolen eg og, sånne må du lage flere av! kjente også igjen farmors gardiner på det siste bilde;) stilig!

Legg igjen en kommentar

