Som i gamle dager

Mamma har fortalt meg at de i gamle dager gjerne kunne se en fin genser i et butikkvindu, og så gå hjem og strikke den, fordi det var billigere. Vi vet nok godt at det ikke er slikt lengre. En ferdig genser på H&M sniker seg glatt under prisen på tilsvarende mengde garn. 

Men da jeg fant en nydelig stripete serie fra Katvig hos En Gul Knapp her i Bergen, ble plutselig den gamle tankegangen aktuell igjen. En genser i to grønnfarger, med brune kanter og røde knapper, str. 86 koster utrolige 579 kr! Og den er i ull/bomull-blanding. 

Straks jeg så prisen tenkte jeg: Dette kan jeg lage selv! Og med det samme ville jeg mette lysten til å endelig teste ut Malsen og Mors Shetland Soft!

For å være eeeekstra effektiv, strikker jeg en voksebody i dette designet, størrelse 1-2 år. Så får jeg skrevet ned mønster for den størrelsen underveis også. Per nå befinner jeg meg på det ulidelig kjedelige midtpartiet, som er 26 cm ribbestrikk. Kan kun overleves om man leser eller ser TV samtidig!

Den eneste grunnen til at jeg har nådd så langt som dette uten å dø av kjedsomhet, er at jeg hadde to eksamener i uken som gikk. Og for meg er det aller beste for konsentrasjonens del, å ha noe lett å strikke på ved siden av. Da holder jeg full fokus!

Så skal det bare noen røde knapper til, så har jeg min egen tøffe versjon. Det blir jo ikke helt likt, for Malsen og Mor hadde litt andre grønnfarger enn Katvig hadde brukt. Men min blir jo veldig fin, da! Og garnet er bare helt fantastisk å strikke med! Nesten så jeg føler at det er en slags luksus jeg ikke er verdig… Hehehehe 🙂

9 kommentarer om “Som i gamle dager

  1. Oi, så fin den blir! Og gleder meg veldig til oppskrift på denne! Men altså, leser og strikker du samtidig?!!?? Hva slags supermenneske er du egentlig? For meg er det dessverre slik at strikking stjeler fokus fra studier… (Sukk!)

  2. Jeg elsker fargevalget ditt! Og er forresten helt enig med deg, at nesten 600kr for et enkelt barneplagg er litt i overkant… Men så langt ser det ut til at du får det til glimrende på egen hånd! Gleder meg til å se resten=D

  3. Den blir superlekker!! 😀 Og fargevalget ditt er no betre enn på det andre bilde, så det så 😉

    Lykke til med resten av strikkinga (håper forresten at det gjekk bra på eksamen!)
    Ha ei fin veke!

  4. Bodyen blir utrolig lekker! Jeg er enig med de som sier at din versjon blir finere enn originalen, men jeg er kanskje litt inhabil når det gjelder å vurdere selve fargene 😉

    Nå er forøvrig Hubba Bubba-jakken publisert 🙂

Legg igjen en kommentar

