Den Gode Fe

Jeg har hatt  mange frister å arbeide mot i det siste. I oktober og begynnelsen av november, var jeg med på Den Gode Fe på Tett Inntil. 50 deltakere skrev ønskebrev, og fikk så utdelt en å gi gave til. Denne skulle vi finne på noe å gi til, ut fra ønskene og andre ting de skrev. Gaven skulle være et bæretøy, og til en verdi av 800 kr. Dermed fylte mange på med noen ekstragaver, hvis bæretøyet kostet mindre, eller var hjemmesydd.

Jeg sydde en meitai som skulle brukes av både en mamma og en pappa, til større barn (toddler).

Mammasiden hadde rød kordfløyel med naturhvite prikker, og en naturhvit nuperellebord. Stoffer fra Stoff og Stil og nupereller av Solberg Garns Fiol. Jeg liker best gigant-nupereller 🙂

På pappasiden applikerte jeg pingvinen Tux, som er en slags maskot for Linux, noe denne pappaen visstnok interesserte seg for.  Det turkisblå panelet er gjenbrukt kordfløyel fra et retroplagg jeg fant i Oslo. Pingvinen er laget av svart, hvitt og gult bomullslerret fra Stoff og Stil. Til slike jobber er det jammen godt å ha vlisofix!

Begge sidene på meitaien innrammet jeg i svart, tykk cordfløyel, som også stroppene var i. De hadde ønsket seg breeede, godt polstrede stropper, og jeg prøvde så godt jeg kunne 🙂 Merker at jeg ikke kommer til å ta opp produksjon på meitaier, det er for hardt arbeide! Tykke sømmer som kjemper mot symaskinen er ikke noe for meg, nei.

Siden meitaien ikke på noen måte nærmet seg 800 kr i pris, la jeg til noen tilleggsgaver.

De hadde ønsket seg en barnemeitai, og gjerne en som barna slapp å knytte på seg. Jeg sydde panel av to forskjellige barnestoff jeg hadde liggende, og stropper av den samme turkise kordfløyelen som i panelet bak pingvinen. Bæreselen festes med borrelås, og har strikker, slik at den kan dras enkelt av og på. Denne var det lille B som måtte kvalitetssjekke!

Det lyseste barnestoffet er et Japan-print som jeg fant hos Singer Bernina Sysenter. Det lilla med frosker og feer var jeg så heldig å overta fra denne flinke damen. Denne var skikkelig kjekk å sy, så slike kan jeg godt lage flere av!

Til datteren i familien laget jeg en dukkekjole. Stoffet er fra Jysk, og selges på ruller á 5 meter. Hva i all verden skal jeg gjøre med resten…? Rosa bløt tyll hadde jeg liggende. Mønsteret fant jeg i boken Små Kreasjoner, som jeg har fått i bokklubben og aldri brukt før. Pappaen og sønnen i familien kjøpte jeg små ekstragaver til.

Mammaen hadde ønsket seg denne:

Hun hadde lenket til en hjertegirlander-oppskrift hos Skip to my Lou, og da var jo saken veldig grei for min del! Jeg handlet rødt bomullsgarn på Stoff og Stil siden jeg først var der ute. Litt vel optimistisk var det kanskje å kjøpe 3 nøster, men jeg får vel lage en slik til julepynt til meg selv en gang 🙂 Det gikk veldig raskt, siden jeg snart kunne oppskriften i hodet.

Det var kjempegøy å være med på en slik fe-runde, selv om det kom litt tett på eksamen for min del. Dette visste jeg vel på forhånd, men jeg har nok tendens til å ha litt skylapper på når det dreier seg om å prioritere vekk slike kjekke ting. Men jeg sto da på eksamenene!

En kommentar om “Den Gode Fe

Legg igjen en kommentar

