Kompliserte sokker

Hvis jeg først får for meg hvordan noe skal være, så kan det ofte være vanskelig å endre på. Jeg innser nå at det sikkert finnes enklere måter å strikke sokker på, men slik har nå jeg valgt å gjøre det.

Jeg begynte på disse sokkene før min blogg-tid, altså før august 2007. Jeg har en viss følelse av at de alltid var tiltenkt min mann, og det må derfor ha vært en gang mellom 2006 da vi flyttet sammen, og sommeren 2007. Jeg strikket en hel sokk,og fant ut at helen og tåen som jeg hadde forsterket ved å strikke to tråder sammen, var blitt altfor store. I tillegg hadde jeg brukt en tå fra en eller annen bok, som bare ble helt feil, og altfor lang. Kort fortalt så det ut som en flettestrikket monstersokk.

Ideen fra begynnelsen av, var at jeg hadde lyst til å prøve ut et flettemønster jeg hadde funnet i Teknisk forlags store håndarbeidsbok. Siden sokkene var til min mann, var jeg nødt til å forsterke foten, siden han fillesliter sokkene sine.

I god strikkekurv-ånd har jeg nå tatt fram den lille posen med hvitt garn tiltenkt prosjektet. Sokk nr. 1 er rekket opp til før helen, og sokk nr 2 er påbegynt. Per nå arbeider jeg med begge sokkene om hverandre, slik at jeg kan følge mønsteret på begge samtidig. Litt fordi jeg bare har en omgangsteller…

For å forsterke helen, bruker jeg en teknikk jeg fant i en bok: punktstrikking. Man strikker en maske, og tar den neste løst av. Neste gang man går over maskene, strikker man de man sist tok løst av, og tar løst av de man sist strikket. Dermed tar det to runder å strikke en runde, men helen blir god og stabil.

Når jeg så kom til området der jeg skal arbeide rundt på sokken etter hælen, så hadde jeg lyst til å fortsette punktstrikkingen på hælen. Så nå har jeg pinne 4 på hælen, men pinne 3,5 på resten av sokken. Så får vi se om det blir bra. Uansett kan jeg snart trekke dette prosjektet fra de mange som lå og tynget i UFO-kurven min 🙂

Og forresten: God påske!

3 kommentarer om “Kompliserte sokker

  1. Jada, sokkefeen har holdt seg svevende i et hjørne av stuen i det siste, og har dessuten mannen min, som gjerne vil ha på sokkene, til hjelp. Er kommet til tåen på siste sokken nå!

Legg igjen en kommentar

