Med rosa tråd

Jeg kan av og til ha en tendens til å utsette prosjekter. Akkurat som med strikkingen så er det å begynne på et nytt syprosjekt ofte mer spennende enn å gjøre ferdig noe. Så da pleier jeg å gjøre avtaler med meg selv.

«Når jeg først har rosa tråd på maskinene, da syr jeg ferdig de rosa prosjektene.» Det tar litt jo tid å tre om både overlock (4 tråder) og vanlig maskin (over- og undertråd).

En gammel venn av familien ønsket seg heldresser til sine tøffe jenter, og det sa jeg ja til å lage. Storesøster fikk en lilla tidligere i sommer, og nå måtte lillesøster få en rosa.

Stoff: Isoli og ribb fra Stoff og Stil. Stjerne-jersey fra Cetho designs.
Mønster: laget selv. Du lager ditt ved å sette sammen mønster til hettegenser og joggebukse
Størrelse: 104 (+ en lilla i 122)

Jeg nevnte i forrige innlegg at det var best å bruke hodet når man arbeider. Da jeg begynte på dress nummer 2 var jeg nemlig vel avslappet. Den første dressen hadde jo gått så greit, helt uproblematisk. Plutselig oppdaget jeg at jeg hadde tre slike deler som dette:

Her øverst ser du ermebuen til venstre og halsringningen til høyre.

Og her ser du skrittbuen på venstre side. Skrittbuen er altså midt foran/midt bak på drakten. Og det er da også ermehullene. Herlig. Siden jeg er rimelig sikker på at jenta ikke har en arm midt foran på brystet og en midt bak på ryggen, var det bare å kjøpe nytt stoff. Heldigvis var det ikke verre enn at de «dumme» delene kunne klippes på midten og bli bukse og genser.

Og siden jeg først hadde rosa tråd på maskinen, ble den siste av disse to buksene også ferdig. Disse er i størrelse 74 og 62 og skal i nettbutikken, begge to!

Legg igjen en kommentar

