Vest til toåringen

Det nærmer seg toårsdag for lillegutten vår. Det har gått utrolig fort, og jeg blir til stadighet sjokkert over at han når opp til nye skuffer. En spesiell favoritt for han er tusjene jeg har ved sybordet mitt. Jeg pleier å gi ham fargeblyanter i stedet, for å hindre eventuell varig skade på møbler og vegger. Men tusjene er jo såklart kulere.

Jeg hadde lagt fram arkene jeg ville lage bursdagsinvitasjoner av, og så gått ut på kjøkkenet. Og det var da lille B bestemte seg for å bidra litt. Jeg utbrøt et lite skrik først, mest fordi jeg syntes at det eplearket var sååå fint, og nå hadde han ødelagt det. Men så kom jeg på at det egentlig bare var koselig at han hadde hjulpet til med å dekorere invitasjonene 🙂

Det har gått en måned siden han begynte i barnehage et helt annet sted i kommunen. Jeg som må ut med ham, og så tilbake til byen, og så senere ut for å hente ham og så hjem igjen, med buss, har dermed 15 busstimer  hver uke. Litt meningsløs tid om det ikke hadde vært for at jeg kan strikke. Det er ikke helt feil å begynne dagen med avsatt strikketid, altså!

Vesten er strikket i rester av Silja Sokkegarn. De tre nøstene jeg hadde var ulike både på farge og utseende. Det ene var rett og slett mye mer fluffy! Det så ikke ut da jeg strikket det sammen i en jakke tidlig i år. Derfor har jeg strikket to runder med hver av de to forskjellige nøstene. Men det var bare da jeg hadde vætet det at det så stripete ut.

Jeg har basert vesten på Babyundertrøye #1902 fra Strikk til Nøstebarn, men ville lage en større størrelse. Dessuten har jeg ikke sansen for å skulle sy sammen i siden. Jeg la opp 108 på pinne 4,5, og Siljagarnet er jo også tykkere enn 2-trådsgarnet fra Nøstebarn. Ferdig vekt er 92 g.

Størrelsen vil jeg anslå er 4 år. Den er god og lang, og han har mye å gå på i vidden. Forhåpentligvis en ny favoritt!

3 kommentarer om “Vest til toåringen

  1. Tenk at de vokser så fort. Gratulerer med snart toåring 🙂

    Vesten var nydelig. Skjønner godt hva du mener med den sammensyinga, det er noe som gjør at prosjekt blir liggende halvferdige i kurven min…

  2. Synes vesten ble kjempefin jeg! Og silja er litt rart igrunn. Har vært borti mange ulike konsistenser av garnet… sært… og egentlig veldig dumt. Men men. Vesten ble flott den.
    Gratulerer med snart 2 åring! Invitasjonene ble i høyeste grad personlige med litt krusedull!
    Tok meg forresten den frihet å legge deg til i bloggrullen på den nye bloggen min, siden jeg hadde deg på den gamle! (Som jeg måtte legge ned på grunn av virus. Hmpf. Men nå har jeg altså wordpress blog!)

  3. Så flott vesten din ble!
    Har planer om en vest til en liten gutt n nr det nærmer seg jul… Nøstebarnboka hadde jeg ikke tenkt på å kikke i engang. Har den liggende, så kanskje det er der jeg henter oppskrift:)
    Takk for inspirasjon:)

Legg igjen en kommentar

