Tøysestrikk / Tasty stitches

Mine stakkars, stakkars foreldre! Vanligvis har de det så ryddig og pent. Men når vi er på besøk må de innse at det er unntakstilstand.

Jeg brukte de rolige dagene i romjulen dra fram dunken med garn som har stått der siden jeg flyttet ut i 2005. Og det er jo så klart en grunn til at dette garnet ikke har fått plass i mitt «romslige» lager: Det er rett og slett en svær floke av gammelt ukjent rot. Storparten av det har jeg som 6-7-8-åring fingerheklet til lange tau, for så at jeg som 12-13-åring strikket av disse tauene (luer som kunne stå av seg selv). Så hva kan man gjøre med slikt krøllete opprekk?

I invaded my parent´s tidy living room during the holidays. I have a big box of yarn that never got to come with me when I moved out in 2005. The reason is that it is basically just a big knot of unknown odds and ends. Some of it frogged, and some still knit or crocheted into long ropes. So how do I tidy this stuff up? (No, it still isn´t trash!)

Noen av disse tingene fant jeg oppskrift til (maiskolben finner du her, men jeg strikket min i perlestrikk), og andre laget jeg på frihånd. Lykken var stor da sønnen min på 2 år så sjokoladekjeksen og straks gjenkjente den som en «sess». 🙂 Dette var kjekt arbeid som ga raske resultater.

Some of these things are from patterns found online, and others I just made up. My two year old son recognized that the brown circle was a cookie, so I think they turned out good 🙂

Jeg tenker at jeg kanskje kan sette sammen noen sett med f.eks frukter, grønnsaker eller brødskiver og pålegg. Disse kan bli fine å gi bort til våre små venner som blir 2 og 3 år i 2011. Lekekjøkken er jo veldig populært nå. Lille B har vært og testet flere av dem, plukker dem opp, mimer et tygg og sier «nomnomnom». Så lekemat tror jeg kan bli en slager!

(Eplet fant jeg oppskrift til her)

Det går ikke mye garn til slikt, men det betydde at jeg faktisk fikk brukt opp en god del av det jeg hadde liggende. I flere av disse la jeg to forskjellige tråder i lignende farge sammen. Maiskolben er i en tråd lys gul og en tråd knallgul, slik at maisen varierer litt i farge. Det er jo egentlig bare et pluss.

I tillegg til alt rotet, fant jeg faktisk et helt ferdig par barnevotter. Det manglet bare trådfesting.

I am thinking of putting together a few fruits or vegetables, or maybe slices of bread and stuff to put on. These sets will be good for present for our little friends turning 2 and 3 this year.

Underneath all the mess I found a finished pair of children´s mittens.

Jeg husker å ha strikket disse når jeg var kanskje 16-17, men de ble litt bulkete og ujevne. Derfor har jeg visst bare lagt dem i bunn av rotet og glemt dem. Men nå som jeg har en som snart kan bruke dem, fikk de komme fram. Og en omgang med vått håndkle og strykejern kan redde så mangt.

Og heldigvis for mine foreldre er vi for lengst hjemme igjen, og roter bare for oss selv 🙂 Godt nyttår!

I knit these when I was maybe 16 or 17, but they turned out a bit uneven. Now that I have someone who can actually use them, I took the time to steam them, and they came out acceptable.

Happy new year, everyone!

Advertisements

3 kommentarer om “Tøysestrikk / Tasty stitches

  1. Sådan kan man indtage steder på mere end en måde 😉 Sjovt at finde gamle skatte i forældrenes gemmer!

    Det er for øvrigt nogle smukke ting du har lavet i tidernes morgen.

  2. Morsomt innlegg!
    Restegarn og litt tid kan sette fart i fantasien. Å strikke opp restegarnet er da en flott måteå rydde på! Evt uhelbredelige garn floker kan kanskje bli varm fyllmasse i stufed toys ….?

    Godt nyttår!
    ingridm

  3. Så kjekt å finne bloggen din. Du lager jo de mest fantastiske ting!
    Ekstra moro er det å se at vi deler lidenskapen for redesign. Jeg blir glad langt inni margen når jeg leser andre som brenner for det og ikke minst klarer å lage kunst av gammelt. Gleder meg til å følge deg videre. 🙂