I et øyeblikks vanvidd

Jeg har tatt fram boksene og kurvene med uferdige prosjekter for å prøve å gå gjennom dem. I begynnelsen av 2009 hadde jeg en varetelling i garnlageret mitt. Da sorterte jeg garnet i kategorier, og har siden det ført regnskap med hva som går inn og ut av lageret mitt. Derfor føler jeg ikke at jeg trenger noen ny varetelling der enda.

Men «UFO»ene (de uferdige objektene) mine kan alltid trenge en skikkelig gjennomgang. Jeg er har dessverre en tilbøyelighet til å begynne på nye prosjekter altfor, altfor ofte. Kanskje forsvarer jeg det for meg selv ved at lille B trenger en ny lue, eller at jeg jo trenger å bruke litt av lageret mitt.

Så når jeg nok en gang oppdaget en nesten ferdig Baby Surprise Jacket fra 2008 i UFO-kurven, klødde det i fingrene etter å bruke garnet til noe nytt.

BSJ´en ville det uansett aldri bli noe av. Jeg gjorde et forsøk på å lage den i dobbelt garn, fordi den første jeg laget i samme garnet (Regia Design Line Kaffee Fassett) ble bare såvidt passe til prematur-lille B. Men den aller største feilen med BSJ-oppskriften (laget av Elisabeth Zimmermann) er at ermene blir så korte. Man kan ordne på det ved å strikke et stykke på hvert erme før man begynner på selve oppskriften. Men det var jo uansett for seint i dette tilfellet.

Men tenk alt arbeidet jeg hadde hatt med å arrangere og rulle ut av det ene nøstet slik at fargeskiftene skulle stemme overens med det andre. Skulle det liksom bare gå til spille? Nei, da var det best å hive seg i kast med en ny genser med det samme!

Jeg valgte oppskriften «Bestefarstrøye» fra Strikk til Nøstebarn, for den har jeg hatt lyst til å prøve en stund. Jeg håper at kantene i brun babyull roer ned litt. Strikker størrelse 4 år, men håper likevel den er klar til bruk av 2-åringen snarest. Så kan jeg trekke disse hektoene med ull fra lageret.

Men klarer jeg  å gå gjennom resten av UFOene uten å begynne på enda mer?

7 kommentarer om “I et øyeblikks vanvidd

    1. Ja, jeg har endel selvstripende Regia i lageret, for det er noe fascinerende med fargesammensetningen.

      Bare ikke jeg ender opp med å skape 5 nye UFOer i prosessen, så 🙂

  1. Herlig å bli kvitt UFOer, men personlig ville jeg nok ikke hatt hjerte til å rekke opp noe som var nesten ferdig, så produktiv er jeg dessverre ikke.

    Men lurer på hvordan du ville gjort det for å få lenger armer på BSJ’en? Jeg strikket nylig ferdig en (som også hadde ligget nesten ferdig i et par år) og plukket opp masker på ermet og strikket en ribbekant til slutt. Men det er nok penere om man gjør dette før man begynner på resten av jakken. (Jeg skjønner bare ikke helt hvordan.)

    1. Jeg har dessverre opplevd såpass mange mislykkede prosjekter etterhvert, at jeg har herdet mitt hjerte 😉 Kommer jeg til å være misfornøyd alltid etterpå, såkan jeg like godt rekke opp heller før enn siden. Jeg er nemlig en flisespikker når det gjelder selvlagede ting.

      Jeg har en annen UFO liggende (toppen av isfjellet) der jeg har fått til å forlenge BSJ-ermene.

      Man må først legge opp de maskene som skal være før første markøren – disse blir det ene ermet. Strikk fram og tilbake til du har den lengden du vil legge til. Så gjør du det samme for det andre ermet (altså har du to like stykker).
      Så skal du legge opp de maskene som skal være mellom markørene, som da skal bli kanten oppå begge ermene og i nakken. Så nå har du:
      et strikket kvadrat – markør- mange nye masker- markør – et strikket kvadrat. Så er du klar for å begynne på oppskriften.
      Når jeg en gang blir ferdig med jakken min, så legger jeg nok ut bilder og forklaring på hvordan man kan gjøre det – dersom dette ble litt vanskelig å forstå 🙂

  2. Hmm… Skjønner litt mer, men ikke helt sikker. Men kanskje man må sitte med garn og pinner og oppskrift før man forstår det helt… Men hadde vært kjempefint om du legger ut forklaring med bilder en gang!

  3. Eg kjenner til det der med UFOane… Har altfor mange i skuffer og skap. Godt gjort at du klarte få ny inspirasjon til å bruka garnet til noko anna! Eg har óg i det siste fått et realistisk syn på det at det nokre gonger er lurast å rekkje opp ein UFO (dersom han aldri likevel vil bli fullført).

Legg igjen en kommentar

