Ny luefavoritt

Oppskrift: Wurm, gratismønster fra Ravelry
Garn: Sandnes Garn Kashmir Alpakka
Pinner: 4,5 og 5
Størrelse: small
Ferdig vekt: 145 g

Min gode venninne Bibb bestilte seg en bursdagslue til å matche et nytt skjerf. Helst ville hun ha den innen en uke, for da skulle hun på storbyferie i Praha. Og slike ønsker kan man absolutt tillate seg til en god venn. Jeg viste henne et par bilder, og hun gikk for Wurm-luen. Den hadde jeg hatt i tankene å prøve en stund, så det passet meg bra.

Og den var jo bare kjempegrei og enkel å strikke! Jeg har brukt tykkere garn enn oppskriften mener, men i den minste størrelsen var den helt grei. Sandnes sitt nye Kashmir Alpakka-garn var utrolig mykt og herlig, men var kanskje litt vel tungt. Da jeg fikk se luen igjen etter bruk, hadde den vokst til monsterstørrelse. Men Bibb mente uansett den satt godt på enda.

Men mønsteret fristet til mersmak.

Oppskrift: Wurm, gratismønster fra Ravelry og Gentlemen´s Cuffs fra KnitWiki
Garn: Viking Baby Ull i mørk grå og lys grå (dobbel tråd)
Pinner: 4,5 og 5 til Wurm og 3 til pulsvarmerne
Størrelse: small og medium
Ferdig vekt: 106 g og 32 g

Her har jeg lagt lysegrå og mørkegrå babyull fra garnlageret sammen og fått en lettere lue. Denne skal også bli en gave, så da passet det godt å lage et lite sett. Pulsvarmerne er bare i den lyseste gråfargen, og jeg er ikke helt sikker på om jeg synes de ser ut som et sett. Men når man tar dem på seg, er de jo på avstand, og da ser det bedre ut. Man går da vel ikke rundt og holder seg til hodet?

Oppskrift: Wurm, gratismønster fra Ravelry
Garn: Regia 4-fädig sokkegarn i svart
Pinner: 4,5 og 5
Størrelse: small + 4 masker
Ferdig vekt: 100 g

Men jeg var enda ikke ferdig. Kjæresten til Bibb, som også fylte 25 i januar, hadde prøvd på luen hennes og sagt «en sånn kunne jeg også hatt!» Så da var hans bursdagsgave enkel. Jeg la til 4 masker når jeg la opp til denne, men droppet økerunden (les: jeg glemte den, og bestemte at det var okei).

Oppskrift: Wurm fra Ravelry og Praktiske Petra fra Vridd og Vrang
Garn: Shetland Soft i farge «blåbærmarmelade»
Pinner: 4,5 og 5 til wurm og 3 og 4 til Petra.
Størrelse: small
Ferdig vekt: lue 63 g og skjerf 28g

Til slutt måtte jeg jo ha meg en lue selv også! Ikke minst for å matche det herlige Praktiske Petra-skjerfet jeg laget før jul. Dette ble en lett og fin lue i en farge som er til å spise opp. Jeg tror nesten jeg må finne på noen ærend jeg kan gjøre i morgen så jeg kan ha den på!

Alle luene er strikket med færre «rilleomganger» enn det mønsteret foreslår (jeg har laget 7 eller 8, mønsteret vil ha 10). I tillegg fikk jeg tips om å strikke fellingen vrangt, og det syns jeg ble bra.

3 kommentarer om “Ny luefavoritt

  1. Den lua er super! Strikket den til mamma til jul som en del av et sett, men den funker like fint som unisex og ung og gammel. Flotte versjoner her!

Legg igjen en kommentar

