Strid om kameraet

For noen uker siden leste jeg hos Monstermønster-Merete at hun alltid foretrakk å ha bilder av det hun strikket i bruk. Dette fikk meg til å tenke litt.. Jeg pleier ofte å sluntre unna og bare gå for å få knipset et par bilder i godt lys, i det minste. Men egentlig er jeg helt enig i at actionbilder er det beste. Så da jeg hadde fått ferdig bestefarstrøyen, bestemte jeg meg for å få til en fotosession.

Kanskje jeg var litt korttenkt da jeg tok opp gutten som hadde våknet etter luren sin i vogna, og rett inn på kjøkkenet for bildetaking. Litt pjusk, men rolig.

Jeg tar fram kameraet og han lyser straks opp. Vil ha kameraet! Trykke på alle knappene!!

«Bilbe! Bilbe! Mejamem! Bilbe!» *

«Ja, mamma skal ta noen bilder av deg i den nye genseren din! Smile nå!»

«Næææi, Mejamem! Mammaaa!! ÆÆÆÆ Maaammaaaaa!»*

«Jammen,  se! Du kan få banan! Nam, nam!»

«Næææi! Bilbeeee!!»*

Men plutselig så var det greit likevel. Banan er jo ganske godt.

«Mamnan?»*

«Jada, du kan få en til etterpå!»

«Mmmm.»

Oppskrift: #1945 Bestefartrøye i 2-tråds garn fra Strikk til Nøstebarn
Garn: Regia Design Line Kaffe Fassett 4-trådet (farge 4259) og Dale Babyull til kantene.
Knapper fra Snella og Petronella («Pappas», «retro», «unge»)
Pinner: 2,5 og 3
Størrelse: 4 år
Ferdig vekt: 150 g

Den er blitt vår nye favorittgenser. Fargene er så herlige, og kler ham kjempegodt, synes jeg. Den er stor nok i størrelsen til at han kan ha den lenge, men den kan fint brukes allerede også.

For å passe på at stripene ikke skulle bli for smale på bolen, brukte jeg to nøster, og strikket annenhver runde fra hver av dem. Dette var jo litt å holde styr på, så derfor delte jeg ikke opp ved knappestolpen. I stedet la jeg opp to ekstra masker, strikket helt opp, og så klippet opp til knappestolpe. Den brune knappestolpen strikket jeg etterpå, og sydde fast.

 

* Jepp, han snakker så kryptisk. Det er et eget fremmedspråk. Men jeg forstår 🙂

13 kommentarer om “Strid om kameraet

  1. Skjønningen! Og kjempefin genser – jeg elsker det mønsteret. God passform og deilig tykkelse. Må nok i gang med en i str. 4 år her også siden den i str. 2 er blitt for liten…

  2. Haha, dette hørtes kjent ut.
    «Tjykke? Tjykke? Tjykke?»

    Kjempefin genser! Bestefartrøya har vært såpass til favoritt her at jeg måtte strikke en til når den første ble for liten.

  3. Nydelig genser, nydelig fotograf in spe, og en genial ide (for å få bredere striper).
    Er forresten veldig spent på firkanttøflene i forrige innlegg – ser veldig spennende ut!

  4. Hehe!

    Jeg er glad for at vi er i digitalfotoalderen, det er en utfordring å få tatt actionbilder av strikkeplagget når ettåringen insisterer på å skulle ta bildet selv…. Jeg vil helst ha henne foran kamera, hun vil bak kamera.

  5. hæ hæ, hvor er det dog en dejlig serie… og så kan de fleste forældre jo smile genkendende til progressionen 😉

Legg igjen en kommentar

