En ny sjanse

Enkelte ting blir bare aldri som de var planlagt. Slik var det dessverre med kjolen jeg laget tidlig i 2008. Fint skulle det være, for det skulle faktisk bli brudekjolen min! Store planer ble laget, og det temmelig dyre garnet Babysilk fra Du Store Alpakka ble utpekt til oppgaven. Siden jeg fant et passende amerikansk mønster å arbeide ut fra, måtte jeg legge garnet dobbelt. Da ville det jo også gå raskere, hurra!

Men kjolen ble tung (også på grunn av alle perlene), den klødde, skjørtet hadde for lite vidde, og ermene ble aldri ferdige (det hører med til historien at jeg felte av mens håret mitt ble satt opp). Men strikket brudekjole skulle jeg ha. (Jeg kunne f.eks valgt den trygge veien og sydd en kjole, som jeg har mer erfaring med).

Så nå har jeg gått det skrittet jeg lenge hadde planlagt, og rekket opp igjen kjolen, nøste for nøste. Siden garnet er lagt dobbelt, surrer jeg opp et nøste for hånd, og surrer den andre tråden inn på nøstemaskinen min.

Så får et nøste svinge seg over på garnvinden. Jeg fester med en løs knute i ett av kryssene, og snurrer i vei, til 2.5-åringens store fornøyelse.

Så finner jeg frem noen stumper bomullsgarn (for å unngå tove-risiko) og knytter rundt hespen min 4 steder, jevnt fordelt.

Se så nudel-aktig garnet er etter 3 år i oppstrikket tilstand! (Såvidt jeg husker ble kjolen aldri vasket).

Så er det rett i baljen! Vann som er litt kaldere enn håndtemperatur, med en liten dæsj nøstebarnsåpe, for den lukter godt. Skyller med vann i samme temperatur etterpå, for garn liker ikke brå temperaturendringer (da kan det finne på å tove seg).

Så får hespene henge til tørk. Her henger jo også krøllene seg enda mer ut. Men andre gangen jeg gjorde dette, rullet jeg inn hespene i et håndkle og presset ut vann før jeg hengte opp, for ellers ble det nokså lang tørketid (og jeg ville strikke NÅ!).

Så er det opp på garnvinden igjen, og vekk med bomullsknutene (her tilhører angst for å plutselig nyse og dermed klippe over hele hespen. Pust dypt).

Nå til det aller festligste: Surr over fra garnvinden til nøstemaskinen! Det er nå jeg ser hvorfor jeg har brukt penger på disse supre hjelpemidlene. (Mine er fra Hillesvåg: http://www.ull.no/)

Så er garnet herlig som nytt igjen! Til dette prosjektet måtte jeg til anskaffelse av 3 nye dyre nøster til mønsterfeltet, men det skal det være verdt. Det er i alle fall supert å strikke med.

Jeg kommer vel ikke utenom et bilde av den mye omtalte brudekjolen:

9 kommentarer om “En ny sjanse

  1. Det er litt av en jobb å gjøre garn klart til bruk igjen, men jeg tror så absolutt det er verdt det! Leste nettopp om det her, i en fantastisk blogg om strikketeknikker og lure triks. http://techknitting.blogspot.com/2011/01/unkinking-yarn-before-reuse-why-it-is.html

    Utrolig kult med strikket brudekjole! Den var virkelig helt nydelig, men jeg forstår godt at du ville rekke den opp igjen når det var slik fatt med den.

    Jeg syns forresten du skal lenke denne posten inn her: http://prydelig.blogspot.com/2011/04/bloggernes-brudekjoler.html

    1. Alle som hører at jeg har strikket brudekjolen min, sier det høres kult ut, og jeg er egentlig enig i det. Men min ble på en måte ikke helt optimal. Litt for høye forventninger og for lite tid tror jeg.

      Takk for tipset, jeg har lenket til den nå 🙂

  2. strikka brudekjole? fantastisk kult!!

    men… klødde garnet? babysilk? det er jo verdens beste garn… så irriterande.

    lykke til med neste babysilk-prosjekt! 🙂

    1. Jeg, det er egentlig merkelig, for jakken har jeg brukt en uke nå, og den er bare nyyydelig. Men jeg lurer på om det helst var midt på magen den klødde, der var den jo også rett på huden. Hmm…

  3. Den mest fantatsiske brudekjolen, ever! Hadde du hjerte til å rekke den opp? Jaja, ikke så dumt heller, å la den gjennoppstå som et hverdagsplagg så du kan bære brudekjole litt hver dag i lang tid. Spent på å se ferdig resultat!

Legg igjen en kommentar

