Rapport fra min kniplingsjakt

Når jeg har bestemt meg for at jeg må ha en helt spesiell type blonde, i en helt spesiell farge, på temmelig kort tid, da er jeg glad jeg bor i Bergen! Etter å ha jaktet gjennom alle sybutikker, strikkebutikker, shabby chic-butikker, quiltebutikker og brukthandler, tok jeg turen til denne «rotebutikken» i Øvregaten.

Dette bildet tok jeg fra gaten utenfor – der det er romslig nok til å gå et skritt tilbake og ta bilde. Inne i butikken må du balansere mellom stablede kopper, trekkspill i fleng og alt mulig annet. Ting henger fra taket, og det er bare en smal sti man kan bevege seg på.

Innerst i lokalet fant jeg det jeg lette etter, trykket ned i en gammel vedkurv: tekstiler! Disse to broderte stykkene med kniplingskant fikk bli med meg hjem. De er helt klart håndbroderte, begge to.

I tillegg ble disse Daisy-fatene med meg hjem fra en annen butikk i Øvregaten. Jeg har arvet en matchende sukkerskål, så nå kan dette være teselskap-settet mitt 🙂

Blondene sprettet jeg av, og ga dem en rask håndvask. Det ene var håndsydd på, med tette, tette sting. Dermed klarte jeg ikke la være å lure på hvem det var som en gang hadde brodert de vakre blomstene, og sydd på den nydelige kniplingskanten, som hun kanskje også hadde laget selv?

Etter vask og stryking var de to båndene blitt riktig så fine, og det var altså den «blondete» kanten disse to har som var så viktig. Alle de nye jeg fant hadde to temmelig rette kanter.

Kniplinger ble laget ved hjelp av en slags rull og spesielle pinner man surret opp tråden på. Dette utstyret har jeg faktisk en gang prøvd å lage selv, for å kunne lære meg teknikken. Det har ikke skjedd enda, men jeg håper å få prøvd det en gang.

En av disse to ble utpekt til en helt spesiell rolle i mitt siste store prosjekt. Mer om det senere 🙂

 

En kommentar om “Rapport fra min kniplingsjakt

Legg igjen en kommentar

