Når en fjortis strikker

Jeg var en tur hos mine foreldre i september, og fikk litt tid til å gå gjennom kassene jeg har stående hos dem. Jeg  har egentlig alltid vært glad i å lage ting av stoff og garn, men det var da jeg gikk i åttende klasse jeg virkelig begynte min «produksjon». Det skulle ta mange år før jeg tok i bruk mønstre, så alt det tidlige jeg laget var improvisasjon og prøv-og-feil-metoden. Det sier seg vel selv at det finnes endel rart som jeg har laget.

For eksempel disse «stilige» toppene. Jeg likte veldig godt å tegne opp mønster på rutepapir og strikke med to farger. Husker jeg synes det var veldig dumt med alle de løse trådene man fikk om man ikke strikket hele runden i mønster. Men jeg ville jo ha det slik. Jeg tror jeg brukte min egen form for intarsia-strikk. Det var jo det å strikke inn mønsteret som var gøy, så å brodere på maskesting etterpå, var helt utenkelig.

Jeg må ha blitt temmelig god på denne teknikken, for det var slik jeg gjorde på alle luene jeg laget også. Utover 9. og 10.klasse tok jeg bestillinger fra venner og familie, og førte opp på en liste hva de skulle ha skrevet på. 71 luer står det at jeg laget, med påskrift som «Nasty Bitch», «Grevens»(snus-logoen), «Kong Dagfinn», «I’m driving moped» og «Bad Religion».

Her er de luene som lå igjen hos mine foreldre. Den øverst til venstre regner jeg som den første jeg lagde, og den er strikket av raggsokkgarn som jeg først (som mindre barn) hadde heklet til en lang luftmaske-rad. Needless to say – luen kan stå av seg selv.

Så er det en lilla lue med «Psycho Blondie», og den rosa og lilla under der har «Galej^aw», som altså var kallenavnet mitt på IRC når jeg ikke var til stede (og det var jeg vel stort sett ikke om jeg hadde lue på). Jeg fant en ku, en elg og en sau med innstrikket løkkegarn, i tillegg til en Chef fra South Park. «Rastafari»-luen hadde jeg på meg når jeg holdt foredrag om Jamaica i 10.klasse, og den sorte luen med roser leverte jeg som egenkomponert prosjekt i kunst og håndverk i 10.klasse. Lærerne var ikke kjempeimponerte – for de så jo at jeg strikket hver eneste dag. (Tenk om de hadde sagt til noen som var gode i matte at «jamen, det vet vi jo at du kan, du må imponere oss med noe annet».)

Dette sjalet tror jeg er fra videregående. Jeg så et fint gult sjal i et moteblad og ville lage noe lignende. Men ikke i gult da. Men så datt jeg over noe billig gult garn, og kjøpte på impuls. 100% akryl og ingen mulighet for å farge om. Meh.

En infallsmetode-genser fra ungdomsskolen. Litt kort i bolen, fordi jeg var lei av å strikke bol på et visst tidspunkt. Og lange lange ermer, for det måtte jeg ha. Felling til ermehull kjente jeg visst ikke til. For å være helt ærlig har jeg opptegnet rutenett og skulle brodere «Dracula» på denne. Ja, helt sant.

Denne strikket jeg senere, på videregående, etter å ha sett noe lignende i en butikk. Ikke lett å få til skrå striper uten å stramme for mye tydeligvis. Så vet jeg det.

Her har jeg brodert med perler og paljetter, med planer om å lage en topp til meg selv. Litt tilfeldig egentlig, jeg hadde vel bare lyst til å brodere etter å ha lånt en bok med fine broderibilder på biblioteket.

Jeg får endel spørsmål om hvor jeg har lært å sy og strikke, og her er altså bevisene: jeg har bare prøvet meg fram. Kanskje jeg får gått gjennom lagrene av gamle ting jeg har sydd en gang – der finnes det også mye rart! Godt å se at jeg utvikler meg 🙂

Advertisements

7 kommentarer om “Når en fjortis strikker

  1. Veldig moro å se utviklingen! Jeg har gått fra å følge mønstre slavisk(unntatt farger) til å bli bedre på å ta ting på egen hånd, og det er veldig moro å se hvilken vei andre har tatt.

    Og så tror jeg på at neste generasjon synes det er moro å ha tilgang til å være kreative, så det er perler, stoff, lim garn og pinner tilgjengelig for dem sammen med mitt.

  2. Rigtig sjovt at se din tidlige produktion! Du var godt nok rimelig sej allerede fra starten.
    Tja, min matematiklærer synes nogle gange jeg sprang lidt for let over tingene, så der var ekstraopgaver til mig ofte – så det kan ske 😉

  3. Eg huske dei huene godt!:) Alle gikk rundt med Cecilie-huer på ungdomsskolen. Veldig flotte toppar må eg sei, syns du ska bruka de litt oftare:) Du har blitt ein god del flinkare te å strikka..

  4. Morro! Ja dei kunst og håndtverk lererane har eg og vore veldig frustrerte over. Tullehøner!
    Men gult skjerf e jo kjempefint! Hvis du endå ikkje har funne et bruksområde så har du ei veninna så nettopp har kjøpt seg matchanes gul hua 😉