Fra mitt nisseverksted

Det ble ikke så veldig mange hjemmelagede julegaver denne gang. Jeg kjøpte inn materialer til flere, men prøvde å være såpass fornuftig at jeg gjorde ferdig noen få, i stedet for å starte på mange. Jeg arbeidet jo også både dag og natt med de siste bestillingene mine før jul (mer om dem her: http://fragariabergin.com/2012/01/klart-f%C3%B8r-jul/)

En slik fleece-tunika hadde jeg planlagt i 2-3 år, så stoffet lå klart. Nå fikk jeg endelig ordnet mønster og gjennomført det også. (Og fleece tar faktisk endel plass i hyllene, så det var godt å få gjort noe med det!)

Nå ble størrelsen litt liten til mottakeren, som hadde strukket seg masse siden i fjor, så jeg skal lage ny tunika til henne. Så ender sannsynligvis denne i str. 140 i Epla-butikken min etterhvert.

Disse vottene, de var faktisk tidlig ferdig (altså flere dager før julaften! ). Jeg planla dem som et raskt prosjekt, siden jeg også hadde lyst til å strikke et par andre julegaver. Nå ble det faktisk med dette votteparet, men det var i det minste godt å få noe ordentlig ferdig uten antydning til stress! Vott nummer en var påbegynt en fredag kveld og ferdig søndag. Så enkelt og ryddig mønster at jeg allerede har kjøpt garn til et nytt par, som mammaen til hun som fikk disse ville ha.

Disse ble litt små til meg – men nå har jeg også litt lange hender. Vottene var gave til en 11-åring, så jeg tenkte at det ville gå bra. Garnet er supermykt Sulka fra Mirasol, som består av merinoull, alpakka og silke. Det ble valgt både fordi det var sluttsalg på garn hos Vestlandsdrakten i Bergen (nå har vi få garnbutikker igjen!) og fordi jeg husket noe om at vi var veldig hekta på «pusete» ting da vi var på den alderen (da vi hang på amandasenteret med 20-kroningen vår og kjente på myke plagg og sa «kjenn, så doll!»)

Måtte liksom sikre meg litt i tilfelle hun ikke er sånn vampyrjente. For dette er nemlig sånne votter som hun der Bella i de der vampyrfilmene har på seg – jeg har kun sett dette via google og ravelry. Fine er de, uansett emo-surmuling og vampyrfetish eller ei (noen som kan gjette om jeg er fan? 😉 ).

Anbefales helt klart når man trenger en rask, men fin hjemmestrikket gave!

Oppskrift: Bellas Mittens by Subliminalrabbit.
Garn: Sulka fra Mirasol
Pinner: 5
Ferdig vekt: 153 g (måtte begynne på et fjerde nøste)

Nå sitter jeg her og kjenner på lysten til å begynne på julegaver for 2012. Men kanskje det blir med tanken.

4 kommentarer om “Fra mitt nisseverksted

  1. Finfine julegaver!

    Er jeg den eneste i hele verden som ikke har strikka Bellavotter? Får så lyst hver gang jeg ser noen flotte som dine rundtom i blogglandia, men har ikke funnet garn i garnlageret mitt som roper om å bli til dem enda. Ikke så mye tykt å velge i der… Mulig jeg må kombinere? Lysten er der igjen!

    Meg, meg, meg. Sannheten er jo at du inspirerer meg! (o: Takk!

  2. Skønne gaver! God ide at gøre få gaver færdige istedet for at skyde ved siden af ved at få for mange ting i gang og så ikke få noget færdigt…

  3. Jeg lurte på å strikke akkurat slike votter i sulka mirasol! Men så ble det skjerf istedet. De er veldig fine selv om de er inspirert av Twilight! Og så var det en veldig fin tunika.

Legg igjen en kommentar

