Utkledningstid

I år ble februar en ordentlig karnevalsmåned for oss. En god venninne inviterte til utkledningsfest, der ideen var at alle skulle kle seg ut som en figur fra bursdagsbarnets favorittfilmer, bøker eller serier. Så skulle hun kåre sin favoritt.

Dette synes jeg var en super ide, for det ble veldig mye enklere å finne ut hvem man skulle være når man hadde litt begrensninger. Fra tidligere erfaringer har jeg sett at folk legger veldig ulik vekt på utkledningen, ofte fordi de ikke fant noen de ville være og til slutt bare gikk for en nødløsning.

Men her kom det altså tydelig fram at vi har venner som er gode på utkledning (Det visste vi så klart fra før. Bevis: Bibb som Buzz oktober 2011). Alle hadde gått målrettet fram og funnet en karakter de kledde. Jeg gikk for en enkel løsning selv, og var Prinsesse Leia Organa fra den først innspilte Star Wars-filmen fra 1977. Jeg så litt på hvordan en annen dame hadde sydd en slik kjole (http://costumesandartwork.blogspot.com/2010/10/anh-leia-senatorial-gown.html), og laget min egen i et helsyntetisk, tynt stoff fra Stoff og Stil.

Utstyr til beltet mitt fant jeg på Panduro: Et metallisk, litt stivt stoff de hadde valgt å kalle «kunstlær». Overtrekksknapper bugner det over av i lageret mitt, og de ble veldig stilige med sølvtrekk.

Dessverre ble jeg ikke like fornøyd med resten av beltet mitt, da jeg ble nødt til å ta endel raske løsninger som fungerte litt dårlig. Store pøler med lim gjorde uansett at beltet i alle fall holdt for den ene kvelden.

Langt mere tid ble lagt i min manns kostyme. Her er vi begge to sammen med Jessica Rabbit (AKA tidligere nevnte Bibb). Jeg sydde dette Jack Sparrow-kostymet hans for 5-6 år siden (skjorte, vest og nikkers, hårbånd og bånd til å knytte i livet), men da prøvde vi også med mindre hell å lage en parykk.

Denne gangen bestilte han seg parykk og hatt på nettet, og de kom i posten bare noen timer før vi skulle i fest!

Dessuten fant vi en ordentlig god sminkevideo som gjorde min egentlig grønnøyde og blonde mann til en karibisk pirat. Youtube lærer deg virkelig alt mulig rart! Mannen som fant ut at dersom han skulle gå med sminke for en kveld, så måtte det være så autentisk som mulig, har dessuten anskaffet brune linser for anledningen.

Og så ble det jo også til at han vant både vår venninnes kåring, og en kåring på studentstedet Hulen, der han bare var innom en snartur da vi hadde hørt de hadde kostymefest den kvelden. «Kom inn igjen, vi skal gi deg premie!» var beskjeden.

Her er alle de kreative folkene som gjorde en innsats for å imponere bursdagsjenta. Tror man skal ha endel populærkunnskap for å se hvem alle er her?

Til min store glede skulle de også ha karneval i barnehagen til lille B. Dermed fikk vi mulighet til å ta fram Sheriff Woody-kostymet fra i høst. Denne gangen fikk jeg ferdig litt flere detaljer, blant annet fikk jeg tvinnet bånd og sydd på i alle fall noen av kantene på vesten. Jeg synes det gjorde seg veldig fint, så jeg skal jammen gjøre den helt ferdig selv om han ikke skal bruke den til noe spesielt framover nå.

Jeg har rett og slett tvunnet sammen hvitt og svart garn og syr på for hånd litt etter litt, slik at jeg justerer underveis at tvinningen ligger fint.

Dessuten ble den heklede cowboyhatten ferdig nok til å få brukt. Den har en avstivingskant inni (bestående av korsettavstiving lagt innenfor et ripsbånd, men jeg må se om jeg ikke skal avstive bremmen på noe vis også. Han synes uansett at det var kjempekult å ha på Buudi-hatt og måtte ha med seg miniatyren for ekstra effekt.

Kostymer er jammen gøy!

3 kommentarer om “Utkledningstid

  1. Wow, så stilige dere var! Jeg er fryktelig glad i kostymer, men resten av gjengen i husstanden er ikke enige. Så utkleding i barnehagen er et kompromiss med få detaljer.

  2. Herigland så kjempeflotte kostymer du har fikset til dere alle! Knallflotte!
    Jeg falt for den lille sheriffen jeg da, helskjønn! ;:)) Men flotte resten av dere også ja! 🙂

Legg igjen en kommentar

