Ferdig objekt 6/10: Tovede bestemorstøfler

Endelig nærmer jeg meg målet mitt med å gjøre ferdig ti prosjekter før jeg begynner på noe nytt, og det skal jammen bli godt å kunne starte på hva jeg vil igjen (selv om det frister veldig å bli litt mer monogam framover). Likevel er det verdt det når jeg ser at ting faktisk blir ferdige! Ting som har ligget i månedsvis, eller i noen tilfeller årevis, bare fordi de ikke har hatt noen prioritet.

Disse tøflene startet jeg på tidligere i år, bare fordi jeg hadde lyst til å teste ut denne ideen. Jeg har tidligere prøvd meg på tøffeloppskriften der man strikker 8 kvadrater per tøffel, setter disse sammen og så tover. (https://fragaria.wordpress.com/2011/02/22/fargetema-bla/) Siden jeg er så glad i sånne bestemorsruter måtte jeg få testet deres potensiale  som tøfler.

Forrige gang (da jeg strikket) endte jeg opp med tøfler som såvidt ville tove seg i det hele tatt, men denne gang har jeg valgt et garn jeg vet tover: Shetland soft! Jeg har strikket masse av dette før, og bl.a en voksebody som har blitt en god del stivere og mindre elastisk når jeg har vasket den i maskin (på ullvask 30 grader).

Det krevdes likevel ganske mange omganger varmvask før tøflene var tovet godt. Jeg hiver tøflene inni sammen med annen vask som skal ha 60 grader, mye fordi det strider mot mine prinsipper å kjøre klesvask med bare et par småting inni. Men da kan jeg jo også kaste dem inni sammen med håndklær eller tøybleier straks de føles litt slaskete eller skitne.

Selve resultatet er jeg litt lunken til. Dette garnet er så vakkert når det er utovet, at jeg ble litt skuffet over utseendet nå. Dessuten går mønsteret noe utover komforten. Etter å ha subbet litt rundt med dem får jeg følelse av at det dannes mønster under føttene.

De kommer likevel helt sikkert til å bli brukt, og da er det bedre at de er blitt ferdige, enn at de ligger som UFO eller restegarn. Så hurra for det!

Oppskrift: Tilpasset fra «Tovede tøfler av firkanter» fra Strikking. Gammel teknikk i ny design.
Garn: Shetland Soft fra Malsen og Mor (lagt dobbelt)
Heklenål: 4
Ferdig vekt: 156 g

Legg igjen en kommentar

