Frem med malingen

Hele livet har jeg likt å drive med maling og liming, garn og stoff. Og akkurat som i «Ekstreme samlere» på tv, kan jeg ikke kaste utstyr jeg kan få bruk for senere. På tross av at jeg har flyttet seks ganger siden jeg bodde hjemme hos mine foreldre, har jeg enda med meg maling fra den tiden. Det betyr jo at jeg til enhver tid kan sette i gang med et lite prosjekt, en sen kveld når butikkene er stengt. Klarer virkelig andre folk å kaste fullt brukbar maling?

Her vil jeg illustrere hvor ille det faktisk er:

  • Gruppe 1 er emaljelakk som er god til å male på metall. Denne har jeg faktisk fått fra min eldre bror som bygde modellfly i en periode. Hvis han var omtrent 12 da han kjøpte dette, er malingen fra ca. 1993. Hvis jeg rører godt ut, fungerer disse fargene helt supert enda, og de er vanskelige å få tak i nye av, så de skal ikke kastes!
  • Gruppe 2 er hobbymaling jeg fikk da jeg var kanskje 13-14, altså rundt 2000. Den var helt ødelagt, så jeg nå da jeg så nøyere etter i malingsboksen min. Så disse måtte ta farvel i 2012.
  • Gruppe 3 er i hovedsak stoffmaling fra jeg var rundt 15-16 år og drev og malte og laget trykk på stoff. De har jeg ikke prøvd ut enda nå, men de ser ikke ut til å ha tørket ut enda, og skal testes til årets julegavelaging med sønnen min.
  • Gruppe 4 er stoffmaling fra Brasil og lar seg derfor datere til 2004 (les mer om turen i min venn Bibb sin reiseblogg: http://kroniskreisefeber.wordpress.com/). Denne brukte jeg da jeg dekorerte russedressen min, og malingen ser ut til å være OK enda.
  • Gruppe 5 er maling som har kommet til litt etter litt, fordi jeg manglet ett og annet til et spesielt prosjekt. Blant annet maling til porselen, som også kan være hendig til gaveproduksjon sammen me 4-åringen.
  • Gruppe 6 er maling som strengt tatt er 4-åringens, men som har blitt sugd inn i mitt eget malingstash, fordi jeg har «en egen lur boks å ha malingen i». Tror han skal passe på om han vil ha sånt for seg selv. De to store tubene er fingermaling som jeg kjøpte i 2008 i håp om å få laget trykk med babyføtter og hender – det var vanskelig å få til. (Ok, jeg innser at noen sikkert syns det er lenge å stashe sånt i bare 4 år også. For meg er det veldig nylig 😉 )

I kveld da jeg plutselig fikk lyst til å male rammer, var jeg kjempeglad for å ha den gamle emaljemalingen på lur. Jeg har arvet en hel bærepose med gamle, fine rammer fra en venninne. Se så fin! Bjørn Eidsvåg i Magasinet bidrar som malingsunderlag.

Her fikk jeg blandet en fin grønnfarge helt etter min smak. Blandingsbegeret mitt er skrukorken fra en melkekartong. Er det rart mannen min spør om han kan kaste ting eller om jeg skal bruke det til noe rart? Underholdning på skjermen er How I met your mother på Netflix.

Noen av disse fine fargene hadde jeg faktisk liggende i emaljelakk fra (omtrentlig) 1993, andre blandet jeg til. Ble det ikke fint, vel?

Her er alle rammene jeg malte i dag. Og enda har jeg mange flere til en annen gang. Vet du – egentlig skulle alle disse rammene også rett i søpla. Jammen er jeg glad jeg fikk dem i stedet 🙂

En kommentar om “Frem med malingen

Legg igjen en kommentar

