Mønsterstrikket cardigan med ekorn

Jakken min er ferdig! Og jeg er ordentlig fornøyd!

Det var kanskje ikke den raskeste måten å strikke en jakke på, men alt trenger vel ikke å gå raskt? Siden jeg skulle ha mønster på hele bolen, så har jeg altså strikket den rundt, men med klippemasker mellom de tre delene. Ermene strikket jeg også sammen (begge på en gang) og klippet opp. Jeg har overlocket sårkantene på alt sammen, den aller kjedeligste delen av jobben. Så har jeg sydd sammen alle delene for hånd.

Rett etter påske var jeg og en venninne på besøk hos venner i Oxford. Den nesten ferdige jakken fikk bli med, og knappebåndene var ventestrikketøy på flyplasser og busser. Søndag morgen våknet jeg tidlig og festet knapper slik at jeg kunne ha den på når vi skulle ut og gå.
Vi hadde en herlig dag med High tea og parkvandring.
Her har jeg begynt på nytt strikketøy mens vi venter på fish and chips på puben «The Trout».

Jeg har klagd litt for meg selv på passformen til min Plum Frost Cardigan (som jeg strikket i 2011). Det er en kjempefin jakke, men en slik rundfelling med lyst mønster, føler jeg gir meg litt ekstra bredde akkurat over byste og overarmer, noe jeg ikke syns jeg trenger. Nå ville jeg ha en jakke som fungerte litt bedre til min form.

Derfor er ermene ensfargede, bortsett fra blomsten nederst. De har litt puff øverst, men ikke på langt nær så mye som i mønsteret jeg arbeidet ut fra.

Jeg var også veldig i tvil om blandingen av stormønstret/småmønstret ville gjøre en bra eller dårlig effekt. Jeg har valgt en mild grønnfarge for å hindre at Latvian Garden-mønsteret (fra teppet til Pinneguri) skulle bli for voldsomt.  Både ekornene og småblomstene er inspirert av en annen Ravelrybrukers babyteppe.

Oppskrift: Basis i «Fair Isle Cardigan» av Susan Crawford. Mønsterstrikk fra «Baby Blanket Latvian Flower» av Pinneguri.
Garn: Garnstudio Drops Alpaca 7323 aqua, 7815 grønn/turkis, 403 mellombrun og 2923 oker.
Pinner: 2,5 og 3
Ferdig vekt: 404 g
 

16 kommentarer om “Mønsterstrikket cardigan med ekorn

  1. Jeg må bare spørre. Digger jakken, men jeg skjønner ikke hvorfor du har klippet opp i sidene? Hvorfor strikke alt sammen i en stor del for så å klippe opp i flere deler? Det må da medføre myye ekstra arbeid for deg? 🙂

    1. Litt av greia var at jeg likevel måtte klippe opp øverst, og så ville jeg ha mulighet for å sy inn og tilpasse jakken. Før var jeg alltid totalt imot strikkeplagg i mange deler, men bl.a Malsen og Mor-damen påpekte at sømmene bidrar med stødighet og kan hjelpe på passformen. Det tror jeg var bra på denne! Den får litt mer hold av sømmene.
      Og så bare måtte jeg prøve 🙂

Legg igjen en kommentar

