Gode forberedelser

Jeg vet at mange ikke strikker prøvelapp. Siden jeg jobber med blant annet salg av garn, anbefaler jeg jevnlig folk å strikke en prøve, slik at de skal vite om det går greit med det garnet og de pinnene de har valgt.
Men det er overraskende få som biter på!

«Det har jeg ikke tid til» eller «Det gidder jeg ikke!» sier de. Ok, men gidder du å strikke en halv genser med helt feil størrelse?

Jeg syns at prøvelappen er såpass viktig at jeg fortsetter prekingen min. Det er jo bare slik man kan være sikker på resultatet! Og så lang tid tar det faktisk ikke. Kan du ikke spandere en halvtime til prøvelappen?

Hvis oppskriften oppgir strikkefasthet på 24 masker per 10 cm, legger jeg opp endel mer enn 24 m. For eksempel 36 m. Så strikker jeg i ønsket mønster et lite stykke. Her valgte jeg å strikke bare en mønsterrepetisjon i høyden. Så felte jeg av løst, for jeg vil ikke at verken oppleggskant eller avfelling skal stramme og tøyse med resultatet mitt.

Jeg pleier å nåle arbeidet fast på sofaen min (for det er her jeg sitter). Jeg legger det glatt ut, men forsøker å ikke strekke i det. Så setter jeg nåler som markerer hvor langt 10 cm er, og teller maskene som er mellom disse.
På dette blondemønsteret er det ikke alltid greit å telle maskeantall, men siden jeg visste at mønsteret gikk over 10 masker, fikk jeg målt at en mønsterrepetisjon måler 5 cm.
Hvis jeg ønsker en overvidde (altså over bysten) på 90 cm, så må det 18 repetisjoner til.

Det jeg også kan gjøre med en prøvelapp, er å strekke i den, og se hvor mye den gir etter. Hvis jeg klarer å dra mønsteret så hver repetisjon blir maks 6 cm brede, så kan genseren min dras ut og bli 18 cm bredere = 108 cm.

Når man vet alt dette er det så mye enklere å sette i gang. Resultatet er langt mer forutsigbart, og jeg slipper å være usikker på om det går bra. Og jeg slipper å rekke opp etter å ha lagt ned mange timers arbeid.

Nå skal jeg bare kose meg ordentlig med «Jumper i mønsterstrikning» fra denne kjempefine nye boka: Vintagestrikk av Silje Een De Amoriza og Ingrid Myrstad. En ordentlig forseggjort bok med både strikkehistorie (forfatterne er jo historikere) og oppskrifter. I tillegg til de gamle bildene, gjør de nye bildene at boken er morsom og inspirerende å bla i. Her er det noe til damer og menn, gutter og jenter. Og alt er kjekke, gode ting! Jeg er så fornøyd!

4 kommentarer om “Gode forberedelser

  1. Take time to save time! – har jeg lært. Og den harde veien, for jeg har strikket mye altfor store plagg…

    Skal kose meg med samme boka her, har nettopp fått den i posten og digger mønsterne og strikkehistorien!

  2. Hej! Fin blogg du har! Prövlappar är verkligen viktiga tycker jag också. Jag skulle gärna följa bloggen via bloglovin istället för email.

  3. Jeg har akkurat strikket ferdig en babyvest fra den babystrikk med pinne 3 boka jeg fikk av deg, og da burde jeg visst ha strikket prøvelapp! Den så litt vid ut, så jeg målte strikkefastheten, og den var visst på 24 når den burde være 27. Oida! 8 cm videre enn den skal være. Håper på at Kyran blir feit litt kjapt:) Jeg får sende sjokolade og ost i posten til ham.

Legg igjen en kommentar

