Moro hos Lillestrøm sysenter

Tidlig i mars var jeg så heldig å få være med på tur med jobb. Jeg syns jo jeg er litt heldig som får reise på businesstur til det som må være Norges best utstyrte sybutikk. Stoff og stil har jeg jo vært på i mange byer, men dette var en helt annen type opplevelse.

Her var det så mange fantastiske stoffer som man gjerne bare ikke får tak i andre steder, da eierne selv reiser ut og kjøper inn til butikken sin.
Jeg syns sybutikker i Norge oftest bærer preg av at det er quiltere som legger igjen pengene sine der. Stort sett er det quiltebomull man får tak i, i tillegg til et lite utvalg motestoffer og barnestoffer. Kanskje 2-3 farger i kordfløyel, og en dongeri her og der.

I Lillestrøm hadde de et ordentlig utvalg bomullsstoffer til klessøm. Lett, tynn bomull, forskjellige vevtyper, noe med stretch og noe uten. Her kunne jeg tatt med meg halve hylla hjem! Og hylla med tynne ullstoffer var nesten enda verre. 😉

Her er båndutvalget, og det kommer rett og slett ikke fram på bildet hvor lang denne hylla faktisk er. Skal vi si 15-20 meter med bånd av alle typer? De kunne fortelle at de har mange teatergrupper som handler hos dem, noe som betyr at de kan ta inn helt spesielle varer som ellers kunne vært vanskelige å selge. Det var absolutt litt av et utvalg av fjær og glitterstæsj, så jeg.

Som den overlock-nerden jeg er, blir jeg litt vill av å se overlocktråd i spennende farger. Stort sett får man bare basisfargene i sånne 5000-meters spoler. Jeg måtte ha med meg noen lekre grønne, rosa og lilla hjem.

Noe av det aller beste var å slå av en prat med de ansatte. Det er jo ikke så ofte man kan ha en lengre, inngående samtale om tråd, stoff og symaskiner med en like interessert samtalepartner. Her var det mange som var langt inni syverden, og tydelig trivdes godt der!

Dette viste også godt igjen i borddekningen under middagen vi fikk. Her hadde noen tatt fram kreativiteten og pyntet med tråd, perler, knapper, glidelåser og maskinbroderte bånd!

Jeg som ikke egentlig skulle handle noe endte så klart opp med en saftig, liten pakke. Jeg er alltid veldig restriktiv på stoffhandel, for jeg vet det er raskt det går helt over styr. Nå må jeg ha klar plan for hver en bit jeg tar med hjem.

Her er det en tynn og fin bomull, to lette ullstoffer, og 6 biter quiltebomull som jeg har klare planer for.

Tusen takk for meg, Lillestrøm sysenter! En ting er sikkert: Jeg kommer tilbake!

5 kommentarer om “Moro hos Lillestrøm sysenter

    1. Ja, vi var høyt oppe i skyene i alle fall 🙂 Dette er en vanlig sybutikk for alle mann, ja! Vi var invitert som symaskinsforhandlere, så de hadde spesielt opplegg for oss, men butikken var så super at vi brukte masse tid på å studere alle varene de selger.

  1. Har handlet her i mange år og det har blitt skikkelig fint etter oppussing og nye store lokaler!
    Man finner alltid noe her og de har jo også masse garn i alle varianter også 😉
    Jeg jobber ikke her og har ikke noen form for tilknytning altså – bare handler her fordi jeg er så heldig å bo i nærheten 😉

Legg igjen en kommentar

