Sommertopp: fra ide til gjennomføring

Jeg er mye på jobb i sommer, og der er det lett å bli fristet til å strikke noe nytt. Nye garntyper med vakre farger kommer inn, og kunder viser fram inspirerende prosjekter.

I vår dukket Arwetta Classic opp i mange vakre farger. Og så bør man jo teste det nye garnet, så man får litt erfaring med det!

Vintagemønsteret «Top Honours» har jeg hatt i køen min en stund. Og så har jeg planlagt og tenkt flere ganger: Hvilke farger? Er det tofargede mønsteret egentlig fint? Er det bedre med ensfargede eller mønstrede ermer?

På et senere tidspunkt dukket en lue opp på Ravelry, med veldig fristende farger. Disse fargene fantes i Arwetta! Litt sprø farger, men. Det må vi tåle.

Jeg planla å ha isatte ermer. Nokså smal passform på bolen og litt mer romslig puff på ermene. Ved hjelp av prøving/feiling og Ann Budd’s Handy book of patterns fikk jeg det som planlagt.

Alt gikk ganske på skinner altså. Men jeg vet ikke hvor fornøyd jeg egentlig ble.

Den er helt grei, egentlig. Jeg kunne godt felt av færre masker til ermeåpning. Det ble litt smalere enn ønsket mellom ermene. Og så er fargene litt kreisi, da. Men jeg prøver å tenke «sitronis, vaniljeis og peppermynte». Jeg liker jo sterke farger.

Kanskje jeg har utviklet en slags strikkegalskap, der man aldri blir fornøyd fordi man alltid kunne gjort noe litt annerledes?

Oppskrift: Funnet på underveis
Garn: Arwetta Classic i 255 gul, 191 mørk turkis og 100 hvit
Strikkepinne 2,75 og 3,0
Ferdig vekt: 202 g

2 kommentarer om “Sommertopp: fra ide til gjennomføring

  1. Jeg synes den ble fin! Det er sjarmerende med vintage-strikkeoppskrifter 🙂 Er garnet forresten bomull eller ull? Kjenner meg også igjen i det med å aldri være helt fornøyd, føler alltid det er noe å pirke på når jeg er ferdig! Jeg prøver å tenke at det er fordi jeg blir bedre å strikke, når jeg klarer faktisk å se hva jeg burde gjort anderledes (i motsetning til å ikke vite hva som gikk galt) – og forhåpentlig ta med meg den kunnskapen når jeg strikker nye plagg.

    1. Lurt å se det sånn! Det er jo noe med det at man vet at man kan gjøre det på ulike måter, så da blir man usikker på om man valgte rett. Har nettopp startet på en lue et par-tre ganger fordi jeg ikke syns det ble pent nok. Nå skal jeg ha en annen rundpinne og begynne på nytt i morgen 🙂
      Arwetta er ull og nylon-blanding. Så det går til sokker og sånt, men er også veldig mye brukt til barnetøy.

Legg igjen en kommentar

