Tøfler til familien

I høst fikk jeg endelig strikket og tovet tøfler til både meg selv, mannen og sønnen. Og hvorfor i all verden har jeg ikke gjort det før? Det var jo kjemperaske prosjekter!

Mine egne tøfler strikket jeg i Viking Hobbygarn, for å få testet hvordan garnet ville tove. Jeg hadde hørt at noen opplevde alt for sterk toving, og at prosjektene deres rett og slett var blitt ødelagte.
Det var heldigvis ikke min erfaring.

Jeg anbefaler uansett alltid å starte forsiktig med toving. Prøv på 40 grader og stopp opp og sjekk underveis. I min maskin pleier 40 graders toving å ha lite effekt. Så da ser jeg an i etterkant om jeg vil prøve en gang til med 40 grader, eller om jeg skal gå opp til 60 grader. Kun fulle vaskemaskiner tillates her i hus, så jeg vasker prosjektet inni sammen med en vanlig 40/60-graders tøyvask, med vanlig vaskemiddel som ikke er beregnet på ull.

Jeg synes tøflene mine ble helt fint tovet, og de er tette og gode. Litt trange ble de riktignok, men det var nok helst fordi jeg i utgangspunktet strikket dem så små. Jeg klarte nemlig å overse et par linjer i oppskriften helt. Så disse er mange rader lavere i de omgangene som går vannrett rundtom hele foten, før man starter felling for sålen. Men med litt strekking i våt tilstand + endel bruk er de helt fine å ha på.

96 gram Viking Hobbygarn gikk med til tøflene, to grå og ett rødt nøste brukte jeg (og har følgelig nå endel rester av disse).

Da en venninne skulle flytte, overtok jeg også en stor pose Fritidsgarn:

Jeg er jo egentlig veldig streng på hva som får flytte inn i garnlageret mitt, men så er jeg samtidig strengt imot at fullt brukbart garn kastes. Så da måtte disse nøstene såklart få en plass.

Jeg oppfordret straks mannen og sønnen til å velge seg farger til tøfler. Og så vet de jo så godt begge to, at selv om tanken er god, så spørs det om det noen sinne blir noe av disse tøflene. Det finnes jo så mye annet jeg også vil strikke!

Men som sagt – tovetøfler er jo faktisk kjemperaske prosjekter, nyttige er de, og fine blir de. 87 gram gikk med til sønnens i str. 6-8, og 170 gram i herrestørrelsen. Siden jeg var usikker på hvor langt det turkise nøstet ville rekke, strikket jeg begge tøflene samtidig, og holdt på til det ikke lengre var nok til en hel omgang på begge. Så fikk de heller være grå under.

Det var da jeg strikket disse to parene jeg ble oppmerksom på at jeg hadde strikket de grå og røde for lave. Men jeg er ikke helt enig med mønsteret om hvor høye de egentlig skulle være. Jeg har stoppet fotdelen etter 7 riller på barnetøflene og 10 på herrestørrelsen, og likevel er begge disse parene romslige.

Oppskriften jeg har brukt heter «Marine/blå/lilla tøffel» og finnes gratis hos Sandnes garn: http://www.sandnesgarn.no/ShowFile.ashx?FileInstanceId=32e88c87-e21b-4dd3-ac8e-2624f616619a

Legg igjen en kommentar

