Strikk: Blått tilbehør til seksåringen

Det var på tide med ny lue til gutten min, og siden vi begge er så glade i blått, tok jeg fram restegarnet etter Osloanorakken hans.

Jeg hadde nylig strikket en «Turtle Butt»-bleiebukse til kommende lillebror, og var hekta på hullbragd-mønsteret. I det tykke Cascade 220-garnet syns jeg det ble for mye med hullbragd over 8 masker (2 masker mellom, 6 masker i hullene), så jeg falt på 6 masker (2 mellom og 4 i hullene). Egentlig ble hullene vel små slik, syns jeg. Men luen er myk og varm, og fullt ut brukende likevel. Hullbragdmønsteret lager dybde i strikket, slik at luen oppleves luftig og tykk uten å være massiv. Og så er det både enkelt og kjekt å strikke!

Seksåringen kommenterte at han strengt tatt hadde håpt på en helt blå lue. Så da han også trengte nytt skjerf, ba jeg ham tegne skisse av hvordan det skulle være.

Jeg la opp til et helt enkelt rillestrikket skjerf, og laget smetteskjerf-løsning likt som på reveskjerfet hans. Dermed trenger ikke selve skjerfet være langt, og det blir mindre sjanse for å henge seg opp med det. Jeg holdt dessuten på å miste tålmodigheten med det begivenhetsløse rillestrikket underveis, så et langt skjerf hadde nok blitt liggende uferdig en stund.

Det eneste kriteriet seksåringen hadde gitt, var at skjerfet måtte ha frynser.

De to prosjektene slukte 139 gram restegarn, petrolblått Cascade 220 og flerfarget Mosaic Moon BFL. Begge disse er superwash-garn, og i Osloanorakken hadde de nuppet en god del. Jeg gikk over med saks og fikk vekk de verste nuppene, så var anorakken presentabel på bilde.

Osloanorakken, som jeg strikket i 2013, er enda romslig, og brukes masse. Den føles på underlig vis lettere ut enn mange gensere i tynnere garnkvalitet (men det er gjerne fordi denne er løst strikket, og mange av de tradisjonelle arvegenserne våre i f.eks Smart er tettstrikket).

Enda har jeg mer av restegarnet, så gjerne lillebror må få noe matchende?

Advertisements

2 kommentarer om “Strikk: Blått tilbehør til seksåringen

  1. Nydelig sett! Syns det gjorde seg veldig med hullbragd mønsteret på luen jeg. Sikkert veldig kjekt for 6 åringen å få tegne skjerfet selv da!!

  2. Det er så kjekt når barna har ønsker om hva de vil ha!! Mønster, farger mm. Herlig!! 😃😃