Sy til deg selv i mai

Har du hørt om Me Made May?

Da jeg fikk Instagramdilla i fjor, var dette en av de første taggene jeg oppdaget. Alle slags sydamer rundtom i verden bruker mai måned til å bruke plagg de har sydd til seg selv. Og så klart innebærer det også å vise bilder av seg selv i klærne, med tagger som #MeMadeMay og #MMMay2015.

I fjor ble det med tittingen for min del, da jeg var for travel til å følge opp selv. Men i år er jeg i permisjon, og syns dessuten at de klærne jeg lager selv er greiere å amme i enn mye annet tøy. Så i år benyttet jeg sjansen til å vise fram litt av det jeg har sydd og strikket til meg selv.

Genseren fra Vintagestrikk har jeg ikke vist så mye fram, til tross for at jeg ble veldig fornøyd med den! Her sammen med et skjørt jeg har sydd i ullblanding (så mørk farge at det uansett ikke vistes så godt på bildene).

Genseren er strikket i merino-lammeull som jeg kjøpte i Bånsulls butikk før de la ned. Supermyk og herlig, og kjempelett! Hele saken veier ikke mer enn 146 gram. Jeg måtte regne om endel for å få en størrelse som passet, men det var helt klart verdt arbeidet (trykk her for å lese mer om dette).

Samme med ekorn-cardiganen min (mer om den her:https://fragaria.wordpress.com/forside/se-alle-blogginnlegg/page/2/), her vist sammen med et skjørt med Dolk-inspirert applikasjon, og meitai (bæresele) som jeg sydde da eldstesønnen var liten (i 2009).


Dette er sånn jeg har gått veldig mye på jobb det siste året (uten babyen da! 😉 ), så disse plaggene er mye i bruk.

Men jeg har også benyttet sjansen til å lage noen nye kjoler. Penantrekk og amming er ingen lett kombinasjon, og det som finnes å få kjøpt er sjelden fristende.

Jeg har lenge ønsket meg skjortekjole, og dette stoffet har ventet lenge på riktig mønster (og aller mest tid til å sy til meg selv).

Mønsteret er ganske «travelt», så jeg fant ut at det måtte brytes litt opp med noe mørkeblått. Jeg skar smale strimler av stoffet og laget bisebånd med tykt bomullsgarn inni.
Trykknappene gjør det enkelt å åpne og lukke kjolen for amming.


Men så skulle vi også i bryllup nå i mai, og da hadde jeg egentlig lyst på noe enda litt penere. Kanskje i en farge jeg kler litt bedre? Og kanskje med en litt smartere ammeløsning, så man slipper å åpne hele kjolen foran?

Jeg tegnet noen skisser og kom fram til at en korsett-topp burde kunne ha glidelåser i brystsømmene. Ved hjelp av noen gamle burda-blader fikk jeg tegnet meg et mønster, og tre skjulte glidelåser ble montert (en i hver brystsøm, pluss en i sidesømmen for å få på kjolen).

I bryllupet hadde jeg også en blå blondetopp over, men det rakk jeg ikke å ta bilde av. Derfor måtte kjolen på igjen i dag. Det blir jo aldri feil med en enkel, svart kjole?

Og ammeløsningen var jammen ikke så dum, den!

Legg igjen en kommentar

