Tid for reparasjon

Jeg er veldig fornøyd med å se at reparasjoner faktisk er på vei inn i motebildet! Enkelte har omtrent gjort det til en kunst der reparasjonen skal synes, som et nytt dekorelement i seg selv (#visiblemending).

Som den gjenbrukeren jeg er, ligger dette så klart mitt hjerte nært. Tenk om vi kunne kjøpt færre, bedre ting, som vi var så glad i at vi reparerte dem om igjen og om igjen?

Dette året ønsker jeg å virkelig ta fatt på alle reparasjonene jeg har planlagt. Her har jeg spart på haugevis av plagg som bare trenger litt ekstra tid og konsentrasjon for å bli bra igjen.

32981643012_b25dd35510

Kanskje er det mer spennende å sy noe nytt?

Denne følelsen vil jeg prøve å endre på. Det er oftest raskere å reparere enn å starte helt på nytt. Og hvorfor skal jeg ofre nye tekstiler når jeg har liggende brukbare ting? Det blir jo sløsing (og det er virkelig et stygt ord for meg 😉 ).

Her er noen av reparasjonene jeg har fått unna de siste ukene (og det føles altså SÅ bra å få tingene ut av haugen og inn i rotasjon igjen!)

På en enkelt kveld gjorde jeg:

-Lappet to rifter i en tykk svart dongeribukse

-Festet lommer som var i ferd med å løsne fra en glidelåsjakke

-Festet nye borrelåser + sikret sømmene på de gamle borrelåsene på varekurven som skal henge under barnevognen vår.

-Laget ny opphengshempe og reparerte en løsnende glidelås-ende på en tykk ytterjakke.

Det kjedeligste med slike reparasjoner er ofte at plaggene er tykke og uhamslige å arbeide med, slik at det er vanskelig å komme til med maskinen. På dongeribuksen måtte jeg sy et stykke for hånd, fordi det var for nært opptil en merle.

I tillegg er det mye bytting til riktig tråd og riktig nål, og så bare et bittelite stykke søm. Men i mange tilfeller er det jo faktisk raskt gjort.

 

Legg igjen en kommentar

