Lagerkontroll, første kvartal (1/2017)

I år ønsker jeg å ha ekstra fokus og kontroll på stoff og garn som flytter inn hit framover. Jeg lager oversikt kvartalsvis, fordi jeg syns en måned er over så altfor raskt. Ideen er at dersom jeg blir nødt til å tenke ekstra igjennom kjøpene, kan jeg forhindre at jeg drar med meg ting jeg ikke egentlig trenger.

Med dette i fokus, var det nesten skremmende hvor lett denne hespen sneik seg inn, uten at jeg kom på det der med lagerkontrollen før strikkingen var godt i gang. Fargene var jo så fine! Og så hadde jeg så lyst til å prøve ut Dahlia-mønsteret fra Lene Holme Samsøes nyeste bok. Og så er det jo alltid et pluss å få en modell i et nytt garn på jobb?

Heldigvis kom disse planene kjapt ut i livet. 73 gram ble til en veldig søt body i str. ett år. Garnet er Alegria fra Manos del Uruguay, og fargen heter Maiz. Jeg tror ikke dette er et garn som selges mange steder i Norge, men vi har det på Perlestrikk i Haugesund :).

Etter dette var jeg mer våken. Jeg fant fram noen nøster Kauni som har bodd hos meg i flere år, i påvente av å bli en «Villsauene på Runde» til barn. Jeg har ikke følt det var tid for å begynne, og dessuten har jeg vært i tvil om hvor godt jeg likte fargene. Helt til jeg så en Villsau-jakke i lignende farge, men med gul kant!
Da måtte et gult nøste Finull straks flytte inn. Dette er naturhvit AA og blå/grønn/lilla EFL i Kauni + 412 gul Finull. Disse ligger fremdeles på vent, men jeg har store planer om å legge opp et par gule prosjekter i påskedagene.

Hele oversikten for første kvartal ser slik ut:

Ferdigstrikket første kvartal:
3.1.17: Blondehue i Ottocapi merinoull, 24 g = 81,1 m. (se eget innlegg)
8.2.17: Dahlia-romper i Manos Alegria, 73 g = 297 m.
13.2.17: Grønn jakke i Tynn Merinotweed, 203 g = 772,2 m.
16.2.17: Minsten-votter i grønn Mitu, 37 g = 73,8 m.
1.3.17: Minecraft-sokker i Mosaic Moon, 51 g = 187 m.
12.03.17: Lue med struktur/hullstrikk i Spøt, 28 g = 75,6 m.
15.03.17: Hermione-sokker i Mosaic Moon, 29 g = 106 m.
31.03.17: Vevstrikk-jakke i lys brun 2-tråds lammeull, 123 g = 540,4 m.
Sum: 568 g = 2133,1 m

Garn inn i lager:
1 hespe Manos Del Uruguay Alegria, farge Maiz, 100 g = 405 m.
1 nøste Finull, gul 412, 50 g = 175 m.
1 nøste Spøt, kitt 1013, 50 g = 135 m.
3 nøster Alpakka Strømpegarn, marineblått, 150 g = 330 m.
2 nøster Trollkar Slitesterk, 640 kald beige, 200 g = 700 m.
1 hespe Nøstebarn 2-tråds merinoull, farge 888 høstgul, 100 g = 600 m.
Sum: 650 g = 2345 m

Så da har jeg økt lageret med 82 gram/211,9 meter dette kvartalet. Det tar jeg med meg i minnet de neste ukene – nå har jeg jo endel å gjøre ferdig før jeg skal ha noe nytt inn.

Jeg har også anskaffet noen stoffer og tilbehør til søm:

Søm:
1,5 m lys Aqua bomullsateng (S&S)
3 m bomull med hvit/rød skrå striper (S&S) (disse to øverste skal bli et leketelt)
1 m halvpanama med strikk-print (S&S) (skal bli putetrekk)
1,5 m hektebånd (til undertøy)
2 sneller Aurifil-tråd (til dekor på et skjørt)

Jeg har sydd masse, men der er det vanskeligere å liste opp ferdige ting, siden jeg syr litt på mange ulike ting samtidig. Her burde jeg vel bli mer målrettet og monogam.
Ferdigsydd første kvartal:
Ullanorakk i olivengrønt med uglelomme, str. 104

Tydeligvis har jeg også gitt opp strikkemonogamien, for ved utgangen av kvartalet, har jeg tre strikketøy jeg veksler mellom:
-Dip Dye Sweater av Camilla Vad, i dobbel tynn ull (jeg har startet med New Zealand Lammeuld og Bånsull 2-tråds)
-Flettejakke i Slitesterk, gratisoppskrift fra Nøstebarn
-Gavestrømper i Alpakka Strømpegarn

Planer for neste kvartal:
Siden det allerede nå er to uker uti neste kvartal, vet jeg at jeg anskaffer litt av hvert i andre kvartal også. Men jeg har likevel lyst til å ha ekstra fokus på å få brukt endel av det som har kommet inn, og dessuten få en god del mer ting på ferdiglisten for søm-prosjekter.
Der har jeg veldig mange ting liggende nesten ferdig. De tar opp unødvendig plass, både på sybordet, og i hodet.

Jeg har det helt fint som strikkepolygam akkurat nå. Etter et par år med monogami, har jeg utviklet evnen til å holde meg til ett arbeid når det føles viktig at noe blir ferdig raskere. Men slik som nå, strikker jeg mer siden jeg har flere ulike ting å veksle mellom. Da er alt bare velstand!

Legg igjen en kommentar

