Småreparasjoner i påsken

Da vesle S plutselig trengte gult antrekk i barnehagen, kom jeg på at den guleste buksa han eier, lå i reparasjonshaugen. I kjent stil hadde jeg planlagt for lenge siden at de stygge knærne med begynnende hull, skulle få lapper fra en ullbody jeg har farget grønn.

Dette var en sånn body som har ull på utsiden og bomull på innsiden, og jeg har farget flere av disse med stort hell. Det kuleste er at de forskjellige fibrene tar fargen så ulikt. Så nå måtte jeg tenke endel på hvilken side jeg ville bruke.

Da valget hadde falt på lyseste alternativ, tok jeg fram litt broderigarn og grublet litt mer. Jeg googlet litt på dekorative reparasjonssting, og brukte nok mer tid på det enn på selve reparasjonen.

Lappene limte jeg først på buksa med en helt vanlig limstift. Så sydde jeg noen raske tråklesting hele veien rundt lappen, og så en omgang med kryssende sting. Og det var faktisk det hele.

Så kunne gutten min, som har en nokså imponerende garderobe i gult, få brukt buksa før den vokses fra. En ordentlig påskebukse ble det 🙂 .

Jeg benyttet en annen av fridagene til å få gjort om denne gamle bodyen til en genser. Lille S har fått opp øynene for Mummidalen, og siden denne bodyen er mye brukt av både storebroren og S selv, er den nå såpass slitt at det ikke blir aktuelt å gi den videre til flere barn. Så da kan S få bruke den opp, rett og slett.

Jeg var også særdeles fornøyd med å få ferdig disse to påskehønene. De var ferdigstrikket og tovet allerede i 2014, og så har jeg tenkt mange ganger at de bør bli ferdige før påsken. De manglet bare øyne. Det dummeste ved å la dem ligge, er at jeg hadde mistet helt troa, og syns de bare så kjipe ut.

Da jeg tok dem fram på hytta, sa mamma heldigvis straks «Åh! De var søte!!»

Så da fikk de kjapt øyne brodert, og ble overlevert sin nye eier.

Legg igjen en kommentar

