En kake med en hemmelighet

I dag har jeg bakt en kake jeg har tenkt på i mange måneder. Jeg har skisset opp ideen min til mange blant venner og familie, og påstått at det skulle være mulig å få til det jeg hadde tenkt. I dag var dagen for å prøve det hele ut!

 
Jeg hadde handlet inn blåbærsyltetøy og jordbærsyltetøy, og fant fram rød og blå Wilton-farge fra utstyret mitt.

3 egg og 1 dl sukker ble til eggedosis (ordentlig stiv eggedosis!), og så siktet jeg over 1,5 dl hvetemel og 1/4 ts bakepulver, og vendte dette forsiktig inn med slikkepott. En teskje eller to Wilton-farge, og røren begynte å få ordentlig god blåfarge!

Veldig spennende, syns den lille hjelperen min. Han var helt blå på tungen etter å ha fått smakt restene fra bollen.

Kaken så litt grønn ut da den kom ut (den stekte i 30 minutter, på 175 grader på nederste rille i ovnen), men da jeg fikk skåret vekk den «brunstekte» skorpen, var den herlig blå!

Etterpå laget jeg en akkurat lik kake, men med rød Wilton-farge.

I tillegg trengte jeg enda et lag blått slik at jeg hadde to blå og ett rødt sukkerbrød.

Så var det kuttetid!
Den ene blå bunnen ble kuttet etter formen av et plastglass…

…og så kuttet jeg på frihånd en større sirkel, slik at jeg fikk en ring i blått. Denne delte jeg forsiktig i to på langs, slik at jeg fikk to lag.

Den røde kaken ble kuttet likt, og den minste indre sirkelen, og ringen ytterst ble også kuttet på langs til to lag. Dette kunne jeg med fordel vært mindre nøyaktig med, for jeg ville egentlig godt hatt bedre rom mellom lagene.

Så begynte stablingen.
Det første laget:

Jordbærsyltetøy smurt på de røde delene, blåbærsyltetøy på den blå.

Så pisket jeg krem og sprøytet på i sprekkene. Jeg måtte krafse litt nedi med en gaffel for å få kremen innimellom, så neste gang skjærer jeg med bittelitt mer mellomrom der.

Og så krem over alt det røde – men ikke over det blå!

På med et helt lag blå kake (kuttet til en grei, jevn høyde), blåbærsyltetøy på alt, og så på med øverste ring i blått.

Enda et lag med krem…

…og siste lag av den røde ringen og sirkelen. Blått og rødt syltetøy på blå og rød kake.

Krem i sprekkene.

Og så resten av kremen på hele kaken.

For første gang klarte jeg å kjevle ut et fint marsipanlokk. Jeg hadde hørt tips om å kjevle med potetmel, men det hadde jeg ikke. Maisstivelse er vel så og si det samme? Ja, det funket som bare det! Enkelt, raskt, glatt og fint lokk, ble det!

Kaken ble pyntet helt enkelt, og skal helst se litt kjedelig ut utenpå, synes jeg…

… slik at det blir litt ekstra overraskende når man åpner opp!

Det starter med en enkel ide…

… og så baller det bare mer og mer på seg!

Jeg hadde funnet en søt liten festdrakt som B kunne ha på 17.mai (By-Torinn). Da hadde det jo vært søtt med en liten lue til. Som tenkt, så gjort:

I bought little B an outfit to wear on the 17th of May (Norwegian Constitution Day). I thought it would be cute with a matching hat:

Oppskrift: fra DROPS, men toppen er fra Strikk til Nøstebarn (#1938)
Størrelse: 12-18 måneder
Garn: Gjestal Baby ull
Pinner: 2,5

Og så kom jeg på tanken at han måtte ha en strømpebukse. Jeg hadde vel tid til å strikke det også (begynte for en gangs skyld tidlig med planleggingen!).

And then I felt I had time to make tights to go with it, too (for some reason I started early for once!).

Oppskrift: #1920 fra Strikk til Nøstebarn, i kombinasjon med I love Gansey-sokkemønster (Jeg vurderer å skrive eget mønster på denne)
Størrelse: 6-12 måneder
Garn: Askeladen Merino-Lammeuld, 3 tråds (fra Nøstebarn), 100 g
Pinner: 3,5 og 4

Så det ble et helt lite antrekk på knøttet mitt! It made a great little outfit!


Takk til min bror for supert bilde 🙂

Men så har det seg jo også sånn at jeg helst bærer lille B rundt, og på en sånn dag kunne jeg virkelig ikke tenke meg å stresse rundt med vognen. Men den blå meitaien ble kanskje litt feil til bunaden. Jeg kunne jo sy en svart?

Og det er her det -virkelig- baller på seg.

  • Jeg finner svart jacquardstoff på Stoff og stil- 212,38 kr
  • Jeg lurer til meg noe avklipp av rød brokade som er likt vesten på Rogalandsbunaden min- 75 kr
  • Garnkroa i Haugesund har rødt forstoff likt det på bunaden min, 99kr
  • De har også to tykkelser fløyelsbånd og sølvbånd jeg trenger- 133, 50
  • Og så trenger jeg ullbroderigarn i 9 farger – 63 kr
  • På Knappehuset i Bergen finner jeg noen spenner til å feste sovehettebåndene i – 42 kr

= 624,88 kr (håper den kan brukes til neste år også!)

Det ble litt sånn «når jeg først skal gjøre dette, så må jeg jo gjøre det skikkelig!»

Så det ble en skikkelig bunadsmeitai, med broderi, brokade, sølvbånd, spenner og det hele!

I made a meitai carrier to use on the 17th of May too. I wear a bunad that day, so I didn`t want to use the blue meitai. That would be totally wrong with it! I thought about just making a black one, but that idea soon got out of hand.

Her er sovehetten oppe, da kommer broderiet fram. Embroidery in wool thread, similar to on my apron and shawl. The hood supports his head while he sleeps.

Her er sovehetten nede, og da viser brokadesiden. Her kan en også se at det er lik brokade som på Rogalandsbunaden min. The back of the hood is red silk – the same as on my vest.

Jeg var temmelig spent da jeg skulle ut og gå med denne. Vi som bærer barn er vant til å få endel blikk, men denne dagen ble det virkelig helt enormt! 4-5 stykker kom faktisk bort til meg for å kommentere den da jeg var i byn!

Så jeg følte at alt arbeidet var verdt det også 🙂

I was really looking forward to wearing this to town, and I got a lot of comments on it! It really turned out how I wanted it 🙂

Bunadsskoene hans, derimot, de ga jeg opp etter en lang Grand Prix-kveld foran TV.

I tried to make some shoes for the outfit as well. But after working on them all night while watching the Eurovision song contest, I gave them up.