Ferdig objekt 2/10: Barnehagebukse

Jeg står på med oppryddingen min! (Mer om den her:https://fragaria.wordpress.com/2012/05/22/oppryddingstid/)

Denne gangen var det barnehagebuksen til min sønn, B som ble ferdig (jeg føler ikke jeg kan skrive «lille B» lengre, for han er blitt så stor i det siste, synes jeg! Lang og slank, og full av rare påfunn og kommentarer 😉 ).

Jeg er så heldig å ha en garnlanger i familien. Søskenbarnet mitt har introdusert meg til co-op-verdenen, der de avtaler tid med en amerikansk dame som er flink på håndfarging, velger farger i fellesskap (via forum), og så får alle velge garntype/tykkelse de vil ha i oppgitte farger. Ensfargede matchende nøster får man også til. Så farges det når damen har plass i kalenderen sin (de fleste tror jeg driver hjemmefra), og alt sendes til organisatoren i Norge, som tar imot betaling og sender ut til alle som har bestilt. Litt av et system, hva?

Jeg er glad jeg har en egen guide i systemet 😉

Dette brune og grønne garnet tenkte jeg kunne passe fint som bukse til gutten min. Han går jo stort sett rundt i sånne myke ullbukser hele høsten og vinteren når han er i barnehage, så slike får man ikke for mange av. Og med endel fargeskift så blir man kanskje ikke så lei av å strikke laaaaange bein? Jeg bestemte meg for å strikke så langt garnet rakk, og det ble ca en størrelse 4 år, som bestilt!

Vi har dessverre ikke fått noen ny barnehageplass etter at vi flyttet fra Bergen, men håper det blir en ordning til høsten. Det rareste av alt er at det bare er to år til vi trenger plass for – så skal han på skolen! O_o

Her springer tøysekoppen vekk fordi jeg ba ham om å posere for bilde. 🙂

Oppskrift: Improvisert, str. 4 år
Garn: Mosaic Moon, farge Woodland
Pinner: 3
Ferdig vekt: 142 g

Eeendelig!

Oppskrift: Vinnland by Becca Compton
Størrelse: la opp 36 m
Garn: DROPS alpaca
Pinner: 2,5
Påbegynt: 30. mars 2008

Jeg strikket og strikket og strikket, men det gikk så SEINT! Pinne 2,5, ååååh! Det hadde allerede tatt meg en evighet å sette meg skikkelig inn i mønsteret. Dette var mine første tå-opp-sokker, med forkortet-rad-tå og -hæl. I begynnelsen var flettemønsteret også for komplisert til at sokkene for eksempel kunne blitt med på strikkekafe.

Men nå hadde jeg altså bestemt meg – de skulle bli ferdige! Mønsteret hadde gått opp for meg, og gikk dermed automatisk nå. Men jeg måtte kjempe en hard kamp mot meg selv for å ikke legge dem til siden og jobbe litt med noe annet innimellom.

Men så gikk det altså! Litt over ett år etter jeg begynte på dem, var de endelig ferdige!

I finally finished the toe-up socks I started more than a year ago. It cost me some blood, sweat and tears, but I did it!

Og da var jeg så veeeldig klar for å begynne på noe nytt, at jeg strikket som en helt på neste prosjekt:

Og jeg var ferdig med denne før jeg kom på å arbeide med noe annet. Jeg har altså blitt monogam! Dette tenker jeg å fortsette med, for ikke bare hindrer det meg i å starte på noe nytt straks jeg møter litt motgang. Ting blir faktisk ferdige! Det ser lyst ut for UFO`ene mine framover 🙂

I was so happy to be done with the socks and be able to work on something else, that I finished all of this too! I actually managed to become a monogamist, and I will try to keep it up 🙂

Oppskrift: Litt Curlypurly, litt Långis fra Brukt på Nytt av Kathrine Gregersen, litt eget hode.
Størrelse: Medium Curlypurly
Garn: Safirgarn fra Sparkjøp (lanolinisert)
Pinner: 3,5,  4 og 4,5

Den ble straks tatt i bruk, etter å ha vært i lanolinkur. Brettet godt opp på bena, så denne kan vokses i!

It fits too! I lanolized it to use over his cloth diapers.