4 kjappstrikka drakter

Jeg syns romperen er et herlig babyplagg! Da lille B var liten savnet jeg noe som kunne være utenpå body og strømpis, der små jenter kunne hatt kjole. Så heldig for meg at romperen er på mote når andre sønnen ble født!

Kjappstrikka drakt fra Paelas har blitt ordentlig populær, ser jeg på Instagram. Kollegaen min hadde strikket en i minste størrelse, og jeg så med et halvt øye at den var altfor stor for min lille nyfødte S. Han brukte størrelse 50, som faktisk var litt romslig til ham.

Så jeg fant fram gul Hjerte Superwash fra lageret, som er endel tynnere enn originalgarnet (sport-tykkelse). Det så veldig lovende ut da jeg hadde strikket øverste kanten, og jeg både målte og prøvde den på babyen underveis.

Men oppskriften var litt forvirrende for et søvndeprivert og tåkete hode, så jeg glemte både fellinger og knappehull. Sikkert 6-7 ganger måtte jeg rekke opp litt, fordi jeg hadde strikket videre uten å sjekke videre i oppskriften (tips: les hele oppskriften før du legger opp!).

Så dermed tok det hele ni dager før den kjappstrikka drakten var klar (og dette i en periode der jeg bare satt i sofaen og ammet, spiste, sov og strikket (og så Mythbusters på Youtube).

Akkurat disse dagene vokste lille S et ordentlig rykk. Så litt uheldigvis var allerede drakten i minste laget ved første bruk.

 

Heldigvis hadde jeg både mot og DK-tykkelse-garn på lager, og startet straks på en ny drakt. 80 gram gjensto av Buttersoft DK, etter et par Grove-votter. Det gikk bra!
Til og med -nesten- nok til matchende tøfler.

Den ble heldigvis passelig, og har vært masse i bruk.
Veldig lurt med litt sånn «slapt» merinogarn, da vil drakten vokse med barnet.

Da jeg først var så godt i gang, sa jeg ja til å strikke til en vennninne også. Kunne jeg forresten strikke to? (Hun spurte visst på riktig dag, for jeg sa visst ja 😉 )

Nå var jeg så godt inne i mønsteret, at jeg hadde notert hvilken runde alt skulle skje på. Da ble det kjapt og enkelt! Og så fikk jeg endelig testet Sandnes Merinoull, som er ny på jobb. Virkelig en helt annen kvalitet enn Drops sin merino!

Det var nok for en stund! Nå vil jeg strikke litt andre ting. Men jeg er faktisk ikke møkk lei, heller! Dobbel perlestrikk er gøy!

Drakten er veldig kjekk å strikke, spesielt etter jeg laget min egen liste med klargjøring av hvor det skal felles, plasseres knappehull og slikt. Og så søt!

5 kommentarer om “4 kjappstrikka drakter

  1. Utrolig søte rompere! Savna også noe tilsvarende en strikka kjole til mine gutter da de var så små, utrolig praktisk med et lite nett og varmt utenpå-plagg! Fikk veldig lyst til å strikke denne, flaks at jeg har kusine med nyfødt jente! Takk for deilig inspirasjon og garnevaluering! Jeg må grave litt i lageret og se om det dukker opp noe passende…

  2. Hei. Kjempefine rompere!! Ser du har strikket med både dropsgarn og Sandnes. Har selv strikket en del i drops, men ikke Sandnes, lurer derfor på hva som er forskjellen. Er det store forskjeller i strikkeprosessen og/eller i hvordan det holder seg etter bruk?

    1. Hei Mari, og takk for hyggelig kommentar 🙂 På disse draktene er det Sandnes sin Merinoull jeg har brukt, men har tidligere erfaring fra Drops sin også. Kan si generelt at alt fra Sandnes er høyere kvalitet (og så klart dyrere) enn alt fra Drops. Når det gjelder Merinoen spesielt, er Sandnes sin fastere i fisken, og vil holde seg bedre. Drops sin er kjent for å sige ut, og jeg hadde ikke valgt å strikke et større, mer ordentlig plagg i det nå. Gjerne er det helt OK til luer og sånt smått som ikke akkurat trenger å vare evig.

      Aller mest er jeg opptatt av å støtte Sandnes Garn for det gode arbeidet de gjør med norsk ull og norsk design.
      Drops importerer jo alt sitt, firer lett på kvaliteten, og har dessuten sviktende moral på mange punkter. De stjeler design fra både her og der, og gir ut egne kopier gratis. De tvinger forhandlerne til å følge tullete vilkår som gjør det vanskeligere å drive garnbutikk. Kunne sagt mye mer om akkurat det, men skal la den ligge 😉

      Mvh. Cecilie

Legg igjen en kommentar