Prøv igjen!

Mens jeg strikket på rillejakken i flerfarget garn, la jeg planer for en matchende lue. Kanskje denne skulle ha større andel flerfargegarn mot mørkeblått?

Oppskrift: Djevellue fra Gros Blog.
Garn: Håndfarget Merino Sock fra Mosaic Moon i farge Charlie + mørk blå Gjestal babyull
Pinner: 2,5 og 3
Størrelse: ca. 1 år

Slike små babyluer går som kjent veldig raskt å få ferdig, men omstendighetene ville uansett ha det til at rillejakken ble solgt mens jeg enda satt og strikket på denne luen. I ettertid har jeg dessuten sett at luen vil passe et barn på ca. ett år eller kanskje halvannet, mens jakken var til en 6-måning. Da er det bare å lage nye planer.

Jeg søkte litt rundt med det fantastiske verktøyet Ravelry, men det var ingen jakker som helt oppfylte kravene jeg hadde funnet på. Det var da det slo meg, ved midnatt omtrent, at jeg måtte lage meg et nytt mønster.

Et par timer senere, etter litt prøving og feiling, fant jeg ut at man KAN faktisk begynne med en rett kant og få sikksakk-mønster. Men akkurat dette forsøket blir veldig stort, så jeg må begynne på nytt med de utregningene jeg nå har.

Dette prosjektet får vente litt, for jeg vil gjerne gjøre ferdig ett annet av mønstrene mine først.

Likevel følte jeg trangen til å starte på enda ett nytt prosjekt, på grunn av dette herlige garnet, Mosaic Moon i farge Woodland. Jeg var så ivrig på å se hvordan det grønne garnet skulle oppføre seg i oppstrikket form, at jeg hastet gjennom ribbekanten en kveld. En flink og litt tøysete matematiker kunne sikkert satt opp forholdet mellom den brune ribbekantens lengde og min tålmodighetsgrad.

Jeg syns det grønne blir sååå fint, og jeg tror det vil bli en super barnehagebukse til min lille B på 3 år. Men kanskje det grønne garnet var endel tykkere enn det brune? For å se litt ordentlig på buksen strikket jeg halvparten av maskene over på en ekstra rundpinne, og det ble tydelig at dette ville bli noe i retning ballongbukser i ull. Ikke ville garnet holdt til en så omfangsrik bukse, heller.

Så da rekker jeg vel opp dette også. Men jeg ser lyst på det. Dette betyr jo at omgangene blir mange, mange masker kortere! Og at buksen blir slik jeg vil ha den 🙂 Det er nemlig ingen skam å rekke opp.

2 kommentarer om “Prøv igjen!

  1. Jeg liker din innstilling til å rekke opp, det føles ofte litt kjedelig når man gjør feil, og kan være utrolig kipt å rekke opp, men som regel er det verdt det, jeg har noen klesplagg med feil som jeg ikke orket å rekke opp og det irriterer meg grønn!

Legg igjen en kommentar